Benny
    Är kurspoäng detsamma som klocktimmar, en lektion 1timme35minuter under en termin, 17 veckor motsvarar inte 50 poäng?
    • Anna : Gäller din fråga gymnasiala poäng?
    • : Ja
    • Anna : I så fall gäller det som jag svarade - nedan. :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Benny!
    Det finns olika sorters "poäng". Jag undrar om din fråga gäller GYMNASIALA poäng?
    I så fall motsvarar 50 poäng (gymnasiala poäng) studieinsats på 100 timmar, av de brukar cirka hälften vara "lektionstimmar" och cirka hälften självstudier, grupparbeten, inläsning inför prov och dylikt.
    På heltid läser man 20 gymnasiala poäng per vecka och heltid är 40 timmar (studier är på så sätt jämställda med arbete, kan man säga). Men de som läser på heltid spenderar ju inte 40 timmar i skolan, i alla fall inte varje vecka. Om praktik ingår i en kurs, då brukar man på praktiken vara på heltid - en hel dag, 8 timmar eller en hel vecka, 40 timmar (när det är praktik, alltså).
    Du nämner också "en termin" och skrivar 17 veckor... men terminer brukar vara 20 veckor eller t o m längre. Vårterminen (t.ex på komvux) kan vara i 25 veckor, vilket inte alls är ovanligt.
    Så, du får gärna förklara om din fråga gäller gymnasiala studier på ungdomsgymnasiet, på komvux eller om du undrar någonting annat.

    Vänligen
    ANNA

    • : Jag arbetar på en folkhögskola, fick förfrågan att undervisa i Religionskunskap, 50p under en termin. Höstterminen är 17 veckor (VT 21 veckor) Jag tyckte att det var svårt att tro att 1timme35minuter/vecka motsvarade 50p, 50 timmar?
    • Julia :

      95 min per vecka i 17 veckor blir definitivt inte 50 timmar; man behöver inte vara mattelärare för att räkna fram det! :) Fråga rektorn på din folkhögskola hur hen har tänkt kring det, är mitt råd.

    • : Precis! Ville bara få en bekräftelse först! Tack!
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer