Peter
    Hej!

    Jag ska börja studera en YH utbildning på 50% mestadels distans där det ingår en del LIA.
    Jag arbetar idag heltid och ska fortsätta göra det under studierna

    Min fråga är ifall jag kan göra min LIA på min befintliga arbetsplats med min normala lön men med den ändringen att jag under denna period helt friställs från mina befintliga arbetsuppgifter och istället gör annat relevant för utbildningen.
    Anledningen att jag frågar är för att det finns ingen mer relevant LIA än det arbete jag har idag, jag jobbar redan inom det jag ska studera för. Dock kan man bredda arbetsuppgifterna/ lärandet rejält under denna period.
    Det skulle även lösa ett större ekonomiskt problem.

    Tack på förhand /
    Peter

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Peter!

    Frågan som du ställer här bör du ställa till din arbetsgivare i första hand. Och i andra hand till de ansvariga på din Yrkeshögskoleutbildning.

    Den som betalar din lön (din arbetsgivare) får bestämma vad du gör på den tiden som du får lön för. Arbetsgivaren kan besluta att du får studera på en del av din arbetstid. Om du är medlem i fackföreningen, kan du prata med fackföreningsrepresentant (det kan finnas någon överenskommelse mellan din fackförening och arbetsgivaren ang. möjlighet att studera på arbetstid). Olika lösningar förekommer: ganska ofta får man studera DELVIS på arbetstid, t.ex. i ditt fall om dina studier är på 50 %, kan arbetsgivaren besluta att du får 25% av din arbetstid till studier och så lägger du de resterande 25% av studier på din fritid. Det är en rättvis fördelning, tycker många - då du studerar för att kunna bli bättre på ditt arbete men du är inte förbunden att stanna på din nuvarande arbetsplats och i fall du byter arbete, tar du ju med dina nya kunskaper och din nuvarande arbetsgivare har i fortsättningen ingen nytta av att du har studerat (därför är det mycket sällan att man får förlägga hela studietiden inom sin arbetstid).

    Kort och gott: det är den som betalar din lön som har rätt att bestämma vad du gör på din arbetstid.
    Om din arbetsgivare går med på att du förlägger hela eller delar av dina studier inom din arbetstid, kan du sedan fråga på skolan, YH. Skolorna brukar vara ganska tillmötesgående ang. praktikplatser. Det brukar ofta lösa sig om den studerande har själv hittat en praktikplats så säger skolan mycket sällan Nej till den platsen. Men det kan dock inte garanteras till 100 % att du får ett Ja på skolan. Du kan redan nu fråga på skolan om du får själv hitta en praktikplats eller om skolan har egna praktikplatser.

    Anledning till varför skolorna ibland vill ha egna (skolans) praktikplatser är att handledare från skolan besöker praktikplats och det kan handla om restid till/från praktikplatsen för skolans handledare. En annan anledning kan handla om att det måste finnas "en lämplig handledare" på praktikplatsen, dvs en person som har relevant utbildning för att vara din handledare och den måste även vara villig att bli din handledare. Handledaren på praktikplatsen måste godkännas av skolan. Vissa skolor har sådana platser med godkända handledare redan framtagna och då hänvisas man till en av de platserna i första hand.

    Som sagt, jag eller vi här på Fråga SYV kan inte besluta om hur lösningen blir för dig. Jag har försökt förklara vem som bestämmer och varför.

    Jag hoppas att mitt svar blir till hjälp för dig. Återkom gärna om du undrar något mer.

    Bästa hälsningar och lycka till!
    Milla
    Studie- och yrkesvägledare