E
    Hej!

    Jag går sista året på gymnasiet och det är så att jag ligger efter i flera ämnen i skolan och jag vill veta vilka val och möjligheter jag har.

    Jag vet att jag kan fixa flera av dessa ämnen så att jag får minst ett E som slutbetyg då det är små grejer som behöver fixas. Men det finns två ämnen som jag är lite osäker på om jag klarar och dessa är matte 2b och engelska 6 som jag har rester i sen årskurs två. I matten har jag missade prov och i engelskan ska jag läsa en bok som jag sedan ska skriva ett prov på. Min fråga till er är om jag nu skulle klanta till det och inte klara av dessa två ämnen, måste jag då gå om 3:an? Även fast jag inte vill? Det jag har tänkt mig är att ta min student och sedan läsa dessa kurser på komvux senare om jag nu ska läsa vidare till högskolan. Kan ett F i dessa ämnen innebära att jag inte får ta studenten? Jag förstår att jag inte kommer få någon examensbevis och att jag kommer få ett studiebevis istället men jag vill så gärna ta studenten och sedan fixa till de jag har kvar, är det möjligt?

    nuläget så vill jag inte läsa vidare utan jag vill börja jobba och starta eget så det känns lite trist om jag skulle

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej E,

    du är bra påIäst och vet att utan godkänt betyg i Eng6, får du som går på ett högskoIeförberedande program, ett Studiebevis (i stäIIet för Examensbevis).

    Du har också rätt i att du med ett Studiebevis kan kompIettera på komvux - senare, om du skuIIe bestämma dig för att Iäsa på högskoIa sen.

    Att "ta studenten" för aIIa göra som viII det. Du får också köpa din student-mössa och springa skrikande från skoIbyggnaden tiIIsammans med resten av kIassen - det får numera aIIa göra som viII det! Det är Iänge sedan nu som de som inte fick Examen fick gå ut bakvägen utan mössa... nu för tiden är det ingen skiIInad (i firandet i aIIa faII) - om man bIev behörig tiII högskoIa eIIer inte.

    HäIsningar

    Peter SYV