cecilia
    hej igen, alltså jag kollade upp detta med SYV i mitt gymnasium och hon sa
    om jag ville gå vård och omsorg och sedan ta extra år för att plugga in kemi, matte, fysik och biologin så kommer jag ha samma behörighet som om jag hade gått natur? är det sant eller inte? finns det någon chans att jag? kan bli något annat än apotekare, tandläkare, läkare, enhetschef?
    eller är det bara sånna jobb som kommer gälla för mig om jag väljer att gå vård och omsorg?

    dessutom tycker jag inte att mina föräldrar tänker på mitt egna bästa..
    jag mår verkligen inte bra av att gå natur linjen då jag faktiskt kom in med lägst poäng.
    jag har mycket större chanser att få höga betyg i vård- och omsorg .. men jag vet inte.. min enda önskan skulle vara att byta, men mina föräldrar vägrar eftersom att de tror att jag endast kan bli undersköterska om jag går där

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Cecilia,
    Vård/omsorgsprogrammet är ett yrkesprogram, vars syfte är i första hand förbereda för arbetslivet - till yrket Undersköterska. Men man har rätt (på alla yrkesprogram) läsa kurser Engelska 6 och Svenska 3 - för att på så sätt uppnå grundläggande behörighet till högskolestudier. Det är val som varje elev gör själv - att läsa svenska och engelska eller andra kurser /vårdkurser eller mer matte eller något språk mm. - av det som skolan kan erbjuda/.

    Det finns exempel då elever som har gått Vård/omsorg läser efter gymnasiet på KomVux eller på ett Naturvetenskapligt basår och blir behöriga att söka utbildningar till Läkare, Tandläkare, Veterinär, Marinbiolog mm.

    För att på kortast möjliga tid uppnå behörighet till Läkarutbildningen är det NA programmet som gäller.
    Man kan uppnå samma behörighet på längre tid - om man läser ett yrkesprogram och sedan kompletterar på komvux eller på Naturvet.basår på högskolan.

    Förutom högskoleutbildningar, finns det andra utbildningar som kan vara av intresse för dig. Jag rekommenderar att kika på utbudet på www.yhguiden.se.

    Du är inte myndig och jag råder att ni bokar en gemensam tid: möte där dina föräldrar är med - med SYV och då kan du och dina föräldrar ta del av samma information samtidigt.
    Du kan berätta för dina föräldrar att vissa möjligheter öppnas efter Vård/Omsorgsprogrammet som de kanske inte tänker på nu: t.ex. att du ev. skulle kunna söka inom en speciell kvot - för personer med arbetslivserfarenhet och på så sätt öka dina chanser att komma in på Läkarutbildningen. Jag kan inte lova att den möjligheten kommer att finnas när det blir dags för dig att söka. Det hör till undantag, men det kan även finnas andra fördelar: t.ex. om du jobbar som undersköterska direkt efter gymnasiet och läser vidare sen, när du är helt säker på vad du vill.

    Det kan vara bra för dig att ta kontakt med kurator på din skola. Kurator har sekretess & erfarenhet av att diskutera och ge råd i svåra situationer.

    Önskar dig allt väl!
    Anna SYV