Arshad

    Hej just nu studerar jag på deltid 50 % till Arbetsledare inom måltidsservice och nu jag vill börjar en andra utbuildning som heter Food and beverage manager 100 % . Båda utbuildningar är mycket lika med lite skillnad och fòrdjupning . Kan jag studera så här på 150% samtidigt och nästan lika utbuildningar . Tack

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Det är inte förbjudet att läsa på mer än heltid. Studiemedel får man dock för max 100% av studietakten och så får du se om du hinner och orkar.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Arshad,

    det måste vara den här yh-utb du läser nu. Den är på distans. Och så vill du börja läsa även Food-och-bevar.manager - också en yrkeshögskoleutbildning, antar jag, kanske den här eller den här?

    Det är, precis som min kollega redan har svarat, inte förbjudet att läsa på mer än heltid. Du kan ta två eller flera olika yrkeshögskoleexamina. Jag undrar dock - varför du vill läsa två "liknande utbildningar"? Att man har examen från två liknande utbildningar behöver inte, per automatik, betyda att man lättare eller snabbare får jobb eller får ett "bättre jobb". Arbetslivserfarenhet kan vara lika mycket värd (och ibland även Mer) än utbildning.
    Du kan vinna mer på att i stället för ännu en, liknande, utbildning, jobba samtidigt som du läser din halvtidsutbildning på distans, om du har jobb eller kan skaffa dig jobb.

    Givetvis, kan du påbörja en ny utbildning och läsa båda dem samtidigt, om du känner att du hinner och orkar; men du kan också - genom att läsa dem samtidigt under ett tag - jämföra dem och komma fram till vilken som passar dig bättre och hoppa av en av dem och fortsätta med bara en utbildning (och helst då jobba vid sidan av utbildningen).

    I CV kan det se bra ut med två examina, men om de är från liknande utbildningar, kan arbetsgivare på anställningsintervju fråga "Varför gick du 2 liknande utbildningar?" - har du ngt. bra svar på den frågan?

    Det finns, alltså, både för- och nackdelar i att läsa 2 liknande utbildningar samtidigt.

    Vänligen
    Julia syv