SYV-besökare
    Hejsan, jag uppskattar sajten www.framtid.se där det finns ofta mycket bra information om många yrken. Men jag har en fråga: ibland känns det att "liknande yrken" inte är så jätteliknande. Hur tänker ni kring "liknande yrken", hur väljer ni vilka som ni påstår är "liknande"?
    Tack på förhand!
    Studie- och yrkesvägledare som uppskattar era väglednings och studieinformationsinsatser! :)

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej och tack för din uppskattning av våra insatser! Det värmer!
    Angående yrken på www.framtid.se så är det en viktig och intressant fråga. Men också svår att besvara. Yrken kan likna varandra på väldigt många olika sätt och man kan tänka olika kring vilka som kan nämnas som "liknande". T.ex om vi tar yrkesbeskrivning Fastighetsskötare, bara för att ta ett exempel, så visar vi på www.framtid.se följande

    "liknande" yrken:

    Byggnadsarbetare

    Campingplatsföreståndare

    Driftledare-Fastigheter

    Drifttekniker inom Fastighet

    Fastighetsansvarig

    Fastighetsförvaltare

    Fastighetstekniker

    Hemfixare

    Kontorsvaktmästare

    Kyrkogårdsföreståndare

    Kyrkvaktmästare

    Miljövärd

    Områdestekniker

    Skadedjurstekniker

    Vaktmästare

    Många av de "liknande" yrken går ut på att jobba inom fastighetsbranschen (kanske på rätt så olika sätt, t.ex sköte utemiljö, alltså utanför fastigheter); sedan så måste man vara inom alla de yrken - "händig" och också ha "god hand" med kunder/boende/brukare eller klienter, alltså med folk som brukar de fastigheter där man jobbar (ingår många kontakter med "folk"). Givetvis kan man hitta skillnader också (mellan alla de yrken som nämns som liknande) och man kan också hitta ännu många fler yrken som man skulle kunna nämna som liknande - det är inte någon exakt vetenskap, utan bedömning (tyckandet) och man kan bedöma och tycka olika.
    Man kan också alltid kika på andra yrken, kanske i första hand de som beskrivs inom det större område inom vilket det "aktuella yrket" ingår - i exemplet ovan, yrken inom område: installation-drift-underhall