Kskdk

    Hej. Finns läkarlinjen där det står på det svenska språket i materialet man läser? Om inte, är det svår engelska eller är det i den takten att man hinner översätta och lära sig med tiden?

    • Kskdk : Okej, vilka kurser är det man räknar meriten på när man söker till linjen? Jag har gått handels och administration station, läst till svenska 2-3, engelska 6, matte 2a redan utöver linjen. Har a i alla utom 3 kurser så undrar hur man räknar
    • Julia : Om du vill komma in på läkarprogrammet behöver du bland annat ha godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4. Betyg i de kurser som jag nämnde precis kommer också räknas in, så du måste först få betygen i de kurserna innan ditt meritvärde kan räknas fram. :)
    • Kskdk : Kan du skriva här rakt upp o ner vilka kursers betyg som räknas så jag vet vilka jag måste läsa upp?
    • Julia : Om du vill bli behörig till läkarprogrammet på de svenska lärosätena måste du ha grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4. De naturvetenskapliga kurser som krävs för särskild behörighet kan ingå inom examensbeviset. Om de inte gör det, då räknas in alla kurser som ingår i examensbevis (förutom gymnasiearbete) + betygen i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik4 (detta för att de kurserna som krävs för särskild behörighet). Snittbetyget på kurserna heter jämförelsetalet. Sedan plussar man på eventuella meritpoängen, som till läkarprogrammet kan fås får engelska 7, moderna språk 3och4 samt för matematik 5 och matematik specialisering. Har man inga meritpoäng, blir jämförelsetal/snittbetyget = meritvärde. Det är med meritvärdet som man konkurrerar om plats till svenska högskoleutbildningar.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Undervisningsspråk på de svenska läkarutbildningarna är svenska. En del texter man behöver läsa kan vara på engelska. För behörighet till svenska högskoleutbildningar behöver man sedan några år tillbaka, som minimikravet, ha godkänt betyg i engelska 6 (motsvarar en gammal kurs engelska B), vilken är andra gymnasial kurs i engelska. Har man godkänt betyg i Engelska 6 borde man ha tillräckliga kunskaper för att klara av läsa och förstå de texter på läkarprogrammet som är på engelska. Om man inte har godkänt betyg i eng6, är man obehörig och kommer inte antas till läkarprogrammet.

    Du kan också vända dig till studievägledare som jobbar på de lärosäten där läkarprogrammet ges: Karolinska Institutet i Stockholm, Örebro universitet, Uppsala universitet, Göteborgs universitet, Lunds universitet, Umeå universitet, Linköpings universitet.