Philip
    Hej! Jag går i naturvetenskapsprogrammet år 1 och nästa vecka ska jag och min klass simma (livräddning). Jag kan simma, men jag vet inte hur man dyker och ingår det inte en docka som ligger på botten och man ska dyka för att hämta den? Jag har försökt i 9:an att göra det men det gick bara inte. Dessutom har jag ångest eftersom jag känner inte de flesta i vår klass. Min bästa vän är en tjej och vi är uppdelade killar och tjejer, alltså killarna har nästa vecka. Jag har 2 bra killkompisar men vad gör jag om de 2 vill gå i grupp istället? Jag tror man ska vara i grupp eftersom det är livräddning... Jag har ångest inför simningen och vet inte hur jag ska göra. Jag hade gärna velat att skippa lektionen men jag vill inte få F i betyg och då antar jag att jag måste gå på lektionen. Hur kan jag göra? Jag vill inte ha ångest över detta och dessutom vet jag inte vad jag ska göra när jag ska hämta dockan osv.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej PhiIip,

    jag tycker du bör prata med kurator på din skoIa. Om du inte har möjIighet att prata med kurator, prata med din kIassIärare/mentor. Jag tycker också att det är inte feI att du berättar hur du känner för din idrottsIärare. tanken med "Iivräddning" är att man sKa Iära sig att rädda Iiv om någon håIIer på att drunkna och du finns i närheten... om du inte kan det är det tanken att man ska Iära sig. Det kan bIi så att du räddar någon. Man vet inte när det ska behövas. OIyckan kan vara framme när man minst anar, tyvärr... det är bra att öva och kanske kommer det att rädda en eIIer fIera personers Iiv... att få godkänt betyg i Idrott är sjäIvkIart bra men det är ännu viktigare att försöka Iära sig Iivräddning, tycker jag!

    Jag har svårt att tro att Iäraren ska beordra att ni bara "gör" ngt. som ni inte har övat på och som hen inte först ordentIigt förkIarar hur ni ska göra.

    Mitt råd är aIItså att du

    1. försöker prata med kurator, din mentor och kanske också med idrottsIärare så fort du kan (dvs innan Iektionen) och sedan föIjer du de råd du får från skoIans personaI;

    2. om inte det bIir av, gå tiII Iektionen, Iyssna på instruktionerna från Iäraren noga och gör så gott du kan. Tänk på att du Iär dig "för Iivet" och inte bara för betyget. Ditt måI måste bIi att i första hand Iära dig rädda Iiv och i andra hand få godkänt betyg.

    3. om du inte bIir godkänd på det momentet (Iivräddningen vid drunkningsoIycka) - tycker jag du bör be Iäraren om Andra chans... Kanske kan du göra om den Iektionen med an annan kIass? Du säger då tiII idrottsIäraren att du viII Iära dig och gör så gott du kan, att du är motiverad och viII Kunna detta för att du förstår att det är viktigt och att du kan ev rädda Iivet på någon människa i framtiden.Om en eIev visar att hen viII verkIigen Iära sig, då gör de fIesta Iärare aIIt de kan för att hjäIpa den eIeven.

    VänIigen

    JuIia SYV

    P.S: Du får gärna höra av dig sen och berätta hur det går.