Lina

    Hej, Jag undrar hur sjuksköterska lönen ser ut eftersom det står väldigt olika. Även bemmaningssjuksköterska, varför skiljer sig lönen markant jämfört med ”vanlig sjuksköterska?”. Även skulle du rekommendera sjuksköterskeutbildningen för någon som egentligen inte gillar sjukhus, blod, nålar osv men vill ha en bra lön med inte så lång utbildning samt utvecklingslön för specialist sjuksköterska eller barnmorska och kvinnodominerat yrke? Däremot har jag hört att det är rätt tufft att jobba inom vård och att det pågår mycket mobbning på dessa arbetsplatser? Är det värt det? Tjänar en konsult specialist sjuksköterska mer än tandläkare?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Lina!
    Frågan om löner är inte så lätt att besvara. Löner skiljer sig mellan olika delar av Sverige och också mellan offentliga och privata arbetsgivare. Om man jobbar på de så kallade "obekväma arbetstider" som t.ex sen kväll, natt och under storhelg ("röd dag") då tjänar man mer per timme jämfört med timlön under "kontorstider": måndag - fredag kl.8.00 till 17.00, cirka..... . Avtal kan se olika ut. Man kan få tillägg om man jobbar efter kl.18.00 eller 19.00 på vardagar. Mest tjänar man om man jobbar nätter och under storhelger, t.ex på midsommarafton, julafton och dylikt.
    Du nämner i din fråga även yrken Specialistsjuksköterska och Barnmorska. De yrken kräver påbyggnadsutbildning mellan 2 och 3 terminer extra efter de 6 terminer som sjuksköterskeprogrammet går på. Och innan man kan komma in på påbyggnadsutbildning brukar några års erfarenhet krävas, alltså att man har jobbat i några år efter det att man fick ut sin sjuksköterskelegitimation. Så, utbildning till Barnmorska, i Sverige, är 4,5 år lång.
    Om du inte gillar sjukhus, blod mm., då spelar det enligt min mening ingen roll vad sjuksköterska tjänar, för att du kommer "konfronteras" med blod och andra kroppsvätskor och med svåra situationer, t.ex att patienter avlider, och om du inte gillar finnas i den miljön (och här handlar det inte endast om att "finnas i" utan att göra bra insatser, vårda och ibland också rädda liv) då tycker inte jag att det är - för dig - värt det, som du skriver i din fråga.
    Du nämner också yrket Tandläkare. Även tandläkare måste tåla blod, var, saliv och annat som många personer inte tål eller känner obehag inför. En inflammerad varig tandkött kan också lukta illa, patienten kan vara rädd för tandvårdsbehandling, kan t.ex svimma och slå sig illa och börja blöda... det kan inte uteslutas och en tandläkare måste hantera de situationer. Så, om du känner som du beskriver i din fråga, då tycker jag yrken inom vården (förutom möjligtvis audionompsykolog, logoped, optiker) inte passar dig.  Du får gärna titta på många olika yrken. På www.framtid.se beskrivs över 2.ooo yrken. Du kan t.ex börja med att kika på yrke/syn-och-horselinstruktor

    Liselotte