Susanna
    Hej! Har blivit intagen till Berghs bachelor vilket känns jättekul dock så oroar det mig att lönerna jag ser för jobb inom marketing inte är vad jag hade önskat. Har även sökt till olika ekonomiutbildningar men får inte svar förens svaret till Berghs ska vara inne. Finns det några tips eller ett sätt o tänka vad gäller valet mellan vad man vill ha för lön och vad man tycker låter kul?

    Tack för svar :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Susanna,
    löner är ofta individuellt-baserade; här spelar det roll även hur bra man är på att löneförhandla.
    Du ska ju gå utbildning under en viss tid och på den tiden kan situationen på arbetsmarknaden förändras... Den största skillnaden i inkomster är mellan de arbetslösa och de som Har ett Jobb, vilket jobb som helst; och så är det mindre skillnad mellan lönerna... speciellt ingångslönerna är det inte så jättestor skillnad på, oavsett vilket jobb man får.
    Ang. vad man tycker är kul - det kan också förändras över tid: och så finns det, mig veterligen, inget jobb som alltid, alla dagar i veckan är jättekul att gå till... det brukar gå lite upp och ner; sedan är det också mycket "vad man själv gör sitt jobb till..." - det är väldigt mycket som är individuellt.

    "Eget"
    Kan man starta eget och lyckas skaffa betalande kunder kan man bestämma sin egen lön; här gäller det att ha en hållbar affärsidé, vara envis och "affärsklok" och även ha lite tur på sin sida.

    Ang. löner
    Det är viktigt att Ha ett JOBB; och när man har jobbet kan man söka andra jobb samtidigt som man jobbar. Får man ett nytt jobb med högre lön, kan man på sitt gamla jobb säga att ni får bestämma mellan höja lönen för mig eller så slutar jag; men då har du ett nytt jobb med högre lön att gå till.

    Levnadsstandard beror många ggr på balansen mellan Inkomster och Utgifter. Om man har låga utgifter, behöver man inte ha så höga inkomster för att klara sig på ett bra sett, ekonomiskt.

    Att man påbörjar en viss utbildning betyder inte alltid att man genomför hela utbildningen; vår erfarenhet är att folk hoppar, av olika anledningar, av. Det kan t.ex bero på hälsa; på att man "råkade" få ett jobb eller på att den studerande känner att utbildningen inte motsvarar de förväntningar som hen hade på den utbildningen; så, att man tackar Ja till en utbildningsplats eller börjar läsa på en utbildning betyder ju inte per automatik att man kommer genomföra hela utbildningen ... Den frågan du ställer är mycket komplex; intressant och mycket viktig! Men som också gör det extremt svårt att besvara. För att ingen, varken vi eller du själv vet vad som kommer att hända i framtiden: dina intressen kan förändras och situationen på arbetsmarknaden - likaså.

    Vänligen
    Julia