Arvin
    Hej,
    Går andra året på nt gymnasiet, inriktning naturvetenskap, och jag har en del funderingar. Kortfattat förklarat kan jag sitera det jag skrivit i rubriken, lönar det sig att läsa många kurser? Vad jag menar med det är att om jag väljer en massa fördjupningskutser samt iv val, och då får höga betyg på dem, räknas dem med i medelvärdet? Hörde att det hade blivit några ändringar i systemet då alla kurser syns på det slutgiltiga betygspappret man får i trean. Förr va det väll så att man kunde ersätta ett iv val med ett annat om man läser för mycket, och då syns inte det iv val man ersatte på det slutgiltiga pappret.
     Eller är det fortfarande så?
    Eller är det bara att man läser 400 p sammanlagt (iv val+fördjupning).

    Alltså det jag menar är att om jag exempelvis skulle välja datakunskap och en massa andra kurser som delvis är enkla att få bra betyg på, detta skulle förstås höja mitt medelvärde, men går det att göra på det sättet? Har jag någon som helst nytta av att läsa många kurser som är "lätta"

    Min fråga kan kanske vara lite svår att förstå, men hoppas att någon svarar iaf,
    Tack i förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, kul att du är så insatt men dock i det gamla systemet som var lite så som du beskriver. Nu så kan du dessvärre inte läsa in en massa extrakurser i syfte att byta ut andra kurser där du fått lägre betyg. Du kan bara ha en viss valmöjlighet när det gäller utökade Individuella valkurser eller programfördjupningskurser.

    En utökad kurs räknas bara med i snittet om den krävs på sökt högskoleprogram eller kurs. /Lena, Syv