Aron
    Hej, Jag vill läsa till löneadministratör, det finns ingen utbildning som går nära mig och det är långt kvar till nästa ansökningsperiod till iterums distansutbildningar.
    Jag funderar starkt på att investera pengar i att köpa Påhlsmans kurs paket i Certifierad löneadministratör med bokföring. https://www.phi.se/kurser/certifierad-loneadministrator-med-bokforing-online-1185645/
    Jag undrar ifall med din erfarenhet, vad du vet om sånna här utbildningar tycker du att det är värt det? Vill också bli klar så fort som möjligt komma in på arbetsmarknaden inom löneområdet då man själv väljer sin egna studietakt. För istället gå 1,5 år på yrkeshögskola.
    • : Tack för snabbt svar! Jag bor tyvärr i Halmstad så utbildningen ovan är inget alternativ för mig. Grejen är den att jag har kommit in på Yh lönekonsult fast med 1,5 timmes pendlings väg vilket jag känner två veckor in på utbildningen inte är något för mig. Utbildningen finns inte i Halmstad och har ingen möjlighet att flytta i nuläget. Tror du inte arbetsgivaren ser det som positivt att man betalat en utbildning själv? Kommer med samma kunskaper som en ny examinerad på YH. Eller avråder du helt från detta?
    • Julia :

      Du kan fundera på att Vecko-pendla; kanske kan du hyra en sovplats under skolveckorna och så åker du hem på helgerna? ... ang. hur arbetsgivare ser på olika utbildningar är det otroligt svårt att veta... du kan givetvis argumentera i dina ansökningsbrev och på anställningsintervjuer att du Kom in på en yh-utbildning men ej kunde fortsätta pga du inte kunde flytta... Det är en merit att bli utvald, komma in på en yh, ja! Sedan kan arbetsgivare fråga varför du sökte en utbildning om du visste att du inte kan flytta och det är för långt att pendla /man kan får det till "dålig planering framåt.." om man vill/.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Aron,

    den här yh - yrkeshogskolan-i-molnlycke/lönespecialist har, enligt våra uppgifter Restplatser, alltså kan fortfarande ta in.. så kika gärna på det alternativet.

    ang. den utbildning som du nämner i din fråga så är det extremt svårt (omöjligt) att säga hur olika arbetsgivare tänker. Utbetalning av löner är ett icke-reglerat område; arbetsgivare får anställa precis vem de vill. Det finns inga strikta regler kring vem som får jobba med löneutbetalningar. Och olika arbetsgivare kan tänka väldigt olika...

    Yrkeshögskoleutbildningar är godkända av Myndigheten för yrkeshögskolan (Myh). De tas fram i samråd med branscher och får starta endast om arbetsmarknaden för just den kompetensen bedöms vara mycket god. Det ingår också praktik i yh-utbildning. Får man yh-examen så har man en sort kvalitetsstämpel "på sig". Många yh-studernade får jobb på sina praktikplatser.

    Ang. läsa snabbare
    Om du jämför en 3 terminers yh-utbildning med andra utbildningar där du själv bestämmer din studietakt - ... ? hur många timmar i veckan kan du studera? heltidsstudier = 40 timmar i veckan, lika mycket som heltidsjobb. Ska man trycka 3 terminers heltidsstudier in i 2 terminer, bör man studera 60 timmar i veckan... Att lära sig mer på kortare tid är inte alltid möjligt.
    Mycket beror, så klart på din formåga och studieteknik.

    Ett tips om man tycker att studierna går för långsamt är att jobba vid sidan av studier eller att läsa ngt. annat samtidigt. T.ex kan man läsa ett nytt språk eller läsa mer matte - t.ex med hjälp av www.matteboken.se - du kan t.ex bedriva självstudier i matematik 4, 5 och matte specialisering.

    Jag vill inte avråda dig från att investera i en kurs. Men vi har ingen möjlighet att svara ang. hur stora chanser du kommer att ha att få jobb med avstamp i den utbildningen. Läs gärna info på utbildningens egen hemsida. Fråga också de utbildningsansvariga om de har statistik på vad deras f d studerande gör idag; hur många % som fick jobb pga den utb. de gick.

    Köper man en kurs, så får man läsa den. till en yh-utbildning söker du men du vet inte om du blir antagen eller inte. Det är konkurrens om platserna. Det finns för- och nackdelar. till yh väljer de utbildningsansvariga vem de tror är de mest lämpade att läsa och sedan få jobb... de kan ha rätt eller fel i det.
    Om du köper en kurs, så chansar du. Du tror på dig själv och din egen förmåga och det kan mycket väl löna sig. Men det finns inga garantier.

    • :

      Tack för snabbt svar!

    • :

      Tack för snabbt svar! Jag bor tyvärr i Halmstad så utbildningen ovan är inget alternativ för mig. Grejen är den att jag har kommit in på Yh lönekonsult fast med 1,5 timmes pendlings väg vilket jag känner två veckor in på utbildningen inte är något för mig. Utbildningen finns inte i Halmstad och har ingen möjlighet att flytta i nuläget. Tror du inte arbetsgivaren ser det som positivt att man betalat en utbildning själv? Kommer med samma kunskaper som en ny examinerad på YH.

    • Julia :

      Det är ingen som kan förbjuda en arbetsgivare att anställa ngn med endast gymnasial utbildning som löneadmin. Yrken inom det område är icke-reglerade; inga strikta regler finns på vem som får jobba.
      Det synd att hoppa av utbildningen endast pga pendlingsavstånd. Se om du kan vecko-pendla. Praktik kan du säkert ha på hemorten. Prata med de utbildningsansvariga på din Yh, förklara din svårighet med att pendla; jag tror du kan säkert förhandla dig till att missa vissa dagar och läsa in dem på distans. Fråga om skolan kan hjälpa dig med övernattningsmöjlighet. Dina klasskamrater kanske kan erbjuda övernattning vissa dagar... som sagt, synd att överge utbildning pga det är för långt att pendla. Att hyra en husbil? eller låna en av någon du känner? och övernatta i den vissa dagar och köra hem till helgen? Tänk på alla de olika alternativen. Plugga under resan (läsa på tåget eller bussen)? du skriver 1,5 timme - är det enkel väg? Då är det "normal pendlingsavstånd". Om man är arbetslös, säger AF att man kan ej vägra ta jobbet om det tar 1,5 timme enkel väg och t o m 1 timme 45 min enkel väg är inte "får långt" för AF.

    • Julia : Men, å andra sidan, om du kan köpa en kurs som du tror är lika bra som en yh-utbildning och läsa den helt på distans, så kan det mycket väl vara det bästa alternativet just för dig.
    Läs alla kommentarer