Marina

    Går de ej o bli mäklare me matte 3? Stod att de krävs matte 3 C

    • Julia : Utan matematik 3, godkänt betyg, är du obehörig till högskoleutbildningar i ekonomi på de svenska lärosätena. Det vet du kanske själv också. Mitt råd är att du söker läsa matte 3 på komvux. Läs matte 3b, då den kursen är mer inriktad på just ekonomi, medan matte 3c - på naturvetenskap.
    • Ludmila :

      Jag fick nu svar från yrkeshögskoleutbildning på Affärshögskolan (Plushögskolan) om att en av deras f d studerande fick jobb som privatrådgivare på bank. Så det verkar vara möjligt att med en yh-utbildning inom ekonomi få jobb på en bank!

    • Mikael : fd = en förkortning för "före detta".
    • Mikael : När du skriver "Jag tryckte på annonsen och där kom det... Är det något av de?" - vad menar du och vad är din fråga?
    • : Ahaa hahaha. Tänkte ställa en till fråga: vad var det för utbildning på Yrkeshögskolan som hen gick på för att bli privat rådgivare? Tacksam för svar!
    • SYV-besökare :

      Hen gick yrkeshögskoleutbildning till Affärsinriktad redovisningsekonom på Affarshogskolan.

    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Marina!
    just idag hittar jag endast 2 annonser om att bank söker anställa en privatrådgivare, alltså endast 2 st. i hela Sverige - se själv på arbetsformedlingen.se/privatrådgivare - så konkurrensen om de jobben lär bli enorm. I en av annonserna står det att det meriterande om man är Swedsec-licensierad. Kika gärna på swedsec.se/licensiering
    Jag skulle råda dig läsa matte 3b på komvux och gärna även matte 4. Det kan du göra samtidigt som du läser på en yrkeshögskoleutbildning, t.ex. Senare kommer troligtivs behöva gå även en högskoleutbildning på ekonomiprogrammet om ditt mål blir fortfarande att på sikt kunna få anställning som privatrådgivare på en bank. Mål kan förändras. Du är fortfarande rätt så ung och vad du vill göra om några år kanske du ännu inte vet själv. :) Du kan få nya intressen och karriärmål. Men siktar på högre mål som karriär inom ekonomi inom bankväsendet, skulle jag tro att högskoleutbildning lär nog behövas, men även då kan man inte garantera att kunna få jobb på en bank. Man måste ha gedigen utbildning, men även ha de rätta personliga egenskaper och även ha lite tur: då jobben är få och sökanden - många. Du ska givetvis sträva efter ditt mål men det är också bra att försöka tänka brett och bli mer flexibel, alltså kunna tänka sig även andra jobb än just privatrådgivare på en bank.
    Lycka till!
    Studie- och yrkesvägledare

    • : Tack snälla!! Sålänge jag jobbar på bank eller på en ekonomi avdelning så kommer jag vara nöjd. Privat rådgivning är mer drömmen, men att hålla på med ekonomi funkar också. Det var det jag mena om det kommer gå med en sådan utbildning (Yrkeshögskolan)
    • Mikael : Efter utbildningar till redovisningsekonom på yrkeshögskolan brukar de flesta jobba på ekonomiavdelningar på olika företag och organisationer eller inom kommunen.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej igen, vi fick nu svar från en sakkunnig som lyder:
    "Efter examen från en yrkeshögskoleutbildning Lönekonsult jobbar man som lönekonsult, lönespecialist, löneassistent. I yrket ingår en del konsultation.
    Jag känner inte till någon studerande som har fått jobb på bank och som arbetar som rådgivare.
    Men utifrån hur frågan är ställd tror jag mer på att utbildningen till Redovisningsekonom lämpar sig bättre för att arbeta med rådgivning."

    Och ännu ett svar från en annan sakkunnig:
    "Redovisningsekonomer på bank finns ju helt klart, men om man vill arbeta som privatrådgivare på en bank så är detta inte en speciellt rak väg att gå. Så vitt jag vet så kräver alla stora banker att man är certifierad via SwedSec när man jobbar som rådgivare. Det finns ju olika nivåer på certifiering beroende på vad du ska syssla med. Du kan säkert gå från att utbilda dig till redovisningsekonom och sedan certifiera dig, men i realiteten är det nog mycket svårt. En sådan licens är mycket dyr och de som har den får den från sin arbetsgivare. Kopplingen Lönespeciallist och bankrådgivare känns svag (för att uttrycka sig milt).

    Om drömmen är jobb som privatrådgivare så skulle jag rekommendera en utbildning till civilekonom och sedan hoppas att någon bank vill anställa mig."

    • : Tack för svaret! Ja alltså jag är extremt kluven... de flesta privat rådgivare som jobbar på Sparbanken här har jobbat i flera flera år. Och sen känner jag en tjej som var säljare och blev rådgivare på bank därefter utan någon utbildning alls, utan endast erfarenheter så ja... är extremt kluven. Jag har inte motivationen till att läsa matte 3 på komvux och sedan söka för då hamnar jag i urval 2 och där brukar antagningen ligga högre och svårare att komma in... min merit ligger på 14. Och det är ingenting om man vill komma in på ekonomprogramet om man jämför med alla andra som söker!!
    • SYV-besökare : Det du skriver stämmer. alltså är svårt (kanske omöjligt) att komma in på ekonomiprogrammet på svenska högskolor/universitet med meritvärde på 14. Men utan godkänt betyg i matematik 3 är du Obehörig, så du kommer inte delta i konkurrensen. Om du vill komma på ekonomiutb.på högskolenivå, måste du få lägst E i matematik 3. Annars får du titta på andra utbildningar - t.ex inom yrkeshögskola, www.yhguiden.se