Mikael SYV på FrågaSYV

    Yrken är inte reglerade och det blir därför upp till arbetsgivare... så det kan te sig olika på olika arbetsplatser.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    du får gärna kika på yrkesbeskrivningar: Löneexpert, Lönekonsult & Redovisningsekonom. Det är väldigt få yrken inom "Ekonomiyrken" som är reglerade, de flesta är inte det; och för icke-reglerade yrken är det arbetsgivare som bestämmer yrkestitlar, arbetsuppgifterna, vilken utbildning som "krävs" eller önskas mm. Och eftersom olika arbetsgivare kan tänka olika, så blir det extremt svårt att svara på den typen av frågor som du ställer nu.
    Om kursinnehåll är identisk eller mycket likt, så borde inte det skilja sig mycket mellan vilka jobb man kan få, även om utbildningsnamn är olika, tänker jag. :) Men prata gärna även med de som jobbar på de utbildningar som du är intresserad av (om det är så att du utifrån information på utb.egna webbplatser inte kan avläsa detaljer om utbildningar).

    Studie- och yrkesvägledare