Lina
    Hej!
    Jag undrar om man kan bli lönespecialist/löneadministratör av en redovisningsekonom-utbildning? (YH)
    Jag vet att det finns särskilda löneadministratör-utbildningar också, men där saknar jag ämne för att vara behörig, och jag hinner inte läsa upp dem innan april. (man får inte komplettera på YH verkar det som)

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Lina!

    Du kan söke till yrkeshögskoleutbildningar och bli antagen i "fri kvot" (dvs som obehörig). Varje YH kan anta upp till 20% sökande som inte riktigt är fullt behöriga. Därför råder jag dig att söka även den eller de utbildningar som du är intresserad av men ej är behörig.

    Du kan också kontakta den YH som du är intresserad av och fråga vill vilket datum du skulle kunna få komplettera för behörighet. Man får komplettera till YH (oftast i alla fall). Varje YH bestämmer väldigt mycket lokalt. Du kan i alla fall fråga om du får komplettera efter sista ansökn.datumet.

    Ang.möjlighet att få jobb som lönespecialist/löneadministratör med redovisningsekonom-utbildningen är det upp till en arbetsgivare att bestämma. Givetvis är det bättre att försöka få rätt utbildning men om inte det är möjligt - får vi hoppas att du genom praktik på "rätt arbetsplats" (och det ingår mycket praktik i alla YH) får fot in - på ett ställe där du senare ska kunna få jobb som lönespecialist/löneadministratör.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare