Sofia

    Hej! Är det lönt att läsa ekonomi på gymnasienivå? Jag vill bli lönekonsult och ska plugga det på YH men har under tiden ingen egentligen utbildning att söka arbete på och undrar därför om det finns någon vinst i att läsa ekonomiassistent på gymnasiet och få grundläggande kunskaper och arbeta under tiden jag läser till lönekonsult. Det handlar alltså om att lyckas hitta något som ger arbete under tiden jag läser lönekonsultutbildningen då jag inte kan ta CSN. Alternativet komvux ger mig är barnskötarkurser (vilket jag tycker är kul då jag arbetat outbildad som det tidigare men det är ju inte mitt mål) men eftersom det är ekonomi jag vill jobba inom i sinom tid med lönekonsultutbildning inbillar jag mig att jag ändå kan få in en fot på en mer relevant arbetsplats/få relevant arbetslivserfarenhet med grundläggande kunskaper i kontering och bokföring, men osäker på om man är så attraktiv med enbart gymnasiekompetens?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Ekonomiyrken är i Sverige icke-reglerade; finns ingen legitimation att söka... av tradition kallas man Civilekonom endast om man har examen från civilekonomprogrammet (4-årigt högskoleprogram).
    Det går tyvärr inte ge ngn garanti på att få jobb med ekonomiutbildning på gymnasial nivå.
    Och inför antagning till eftergymnasiala utb.inom ekonomi krävs det, allt som oftast, inte att man på gymnasiet läst ekonomi.
    Att få mer kunskap är bra. Men vi på FRåGA SYV kan inte garantera att men med studier i ekonomi kan få jobb, oavsett om det är studier på gymnasial eller på eftergymnasial nivå.
    Yrkeshögskoleutbildningar rekommenderar vi pga de uppvisar mycket goda resultat i att "ge jobb".

    • : Tack för svar! Går det att svara på om en gymnasieutbildning i ekonomi åtminstone ger tillräckliga kunskaper i att vara behjälplig på en ekonomiavdelning med att t.ex kontera leverantörsfakturor eller bistå med delar av arbetet med bokföring eller om det helt enkelt inte ens ges tillräckligt mycket kunskap för att kunna utföra arbete alls inom området? Att det blir en utmaning att söka arbete och konkurrera med de som redan har en färdig YH-utbildning sen när jag ännu bara går en just då förstår jag, men hade hoppats att jag åtminstone med en gymnasial utbildning skulle kunna göra enklare assisterande uppgifter och jobba mig uppåt samtidigt som jag då läser till lönekonsult på YH och att jag får mer på fötterna under tiden och kan extrajobba inom relevant område (ekonomi). Och även om kunskap sällan är bortkastad tid, så förstå mig rätt, vill jag inte läsa 700poäng på gymnasial nivå för att sen ändå inte ha kunskap nog att använda det, så den korta frågan är väl: kan jag ens kunskapsmässigt jobba som assistent med ekonomi (om man utgår ifrån att jag kommer kunna tillgodose mig kunskapen i kurserna på åtminstone godkänd nivå), eller faller det på att det egentligen inte är tillräckligt avancerat för att användas i praktiken?
    • Mikael : När det konkurrens om jobbet så letar arbetsgivare oftast efter ngn med arbetslivserfarenhet inom samma område där den nya anställningen "ligger"; och det kan även stå i platsannonser t.ex "arbetslivserfarenhet, minst 2 år". Som nyutbildad utan arbetslivserfraneht är det svårt att "få in foten". Varför yh-utbildningar är så bra är bl.a för att de innehåller praktik och man får ofta jobb på sin LiA-plats alltså där man gjorde praktik. Att få tillräckliga KUNSKAPER är en sak, men att sedan också få en chans att använda dem (alltså få anställning) är en annan sak, tyvärr. Det finns många som har alldeles tillräckliga kunskaper men de får ej chans att använda de kunskaperna. Inte ens högskoleutbildning ger ngn garanti på att få jobb. Finns allt fler exempel på att folk med högskoleutbildning söker praktik eller söker till yrkeshögskola för att de ej får ngt jobb. :(