Maria

    Jag har kollat en yrkesutbildning via Komvux till Logistikadministratör. Har försökt söka lite kring yrket men hittar i stort sett ingenting alls... Det jag är intresserad av att få veta är ffa hur framtidsprognosen ser ut för yrket och vad som skiljer det åt från logistiker?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maria,

    det är inte någon exakt vetenskap. yrken inom administration och logistik är i Sverige icke-reglerade... alltså, är det upp till arbetsgivare att anställa vem de vill; finns inga generella krav på vilken utbildning man ska ha; man kan också bli upplärd på en arbetsplats eller så kan arbetsgivaren kräva en lång högskoleutbildning - de gör i detta fallet precis hur de vill.
    Jag kan tänka mig att "Logistikadministratör" är ngt. mittemellan Logistiker och Administratör eller kanske både och... Se på vilka kurser som ingår i den utbildningen; fråga de utbildningsansvarig var deras f d studerande jobbar idag och hur stor % som fick jobb direkt efter utbildningen.
    Prata med arbetsförmedlingen. Jag tror inte AF eller ngn annan kan ge ngt exakt och pålitlig svar, dock, tyvärr...

    Sök utbildningen - för att det är först om du blir Antagen som du måste bestämma dig om du ska påbörja den utbildningen eller inte. Du frågar om vad som skiljer sig mellan yrkena ... och svaret är att det behöver inte skilja sig alls... det kan vara exakt samma arbetsuppgifter men olika arbetstitlar används på olika arbetsplatser.
     Ännu ett yrke inom samma område är Speditör. Jag blir inte förvånad om "logistikadministratörer" har samma arbetsuppgifter som speditörer... men det är annars upp till en arbetsgivare att bestämma vilka arbetsuppgifter en logistikadministratör ska ha eller om hen ska kallas för ngt. annat t.ex för Distributionsadministratör