Ada

    Hej. Jag är 18 år och tar studenten i år. Jag vill jättegärna utbilda mig till lokförare. Mina föräldrar klagar på mig och är besvikna att jag inte väljer tex. ekonomi, mäklare jobb. De tycker att lokförare är ett skitjobb som vem som helst kan få och att jag kommer in i arbetsmarknaden så pass fort redan vid 20 års ålder. De säger att jag aldrig mer kommer plugga samt att det sedan kommer vara försent för det. Jag vet inte själv vad jag vill jobba med i framtiden men just nu tycker jag lokförare verkar väldigt intressant och vill testa det samt jobba lite. Hur övertalar jag dem?

    • Jelena : Det är tester inför antagligen till lokförare och utb är på 1,5 år. Du kan ringa till Jan-Olof Jönsson på Trafikverksskolan tel.nr 010-1243039 och fråga hur läget ser ut med löner och andra villkor. Obs! Det är inte säkert du kommer in på utb., det är konkurrens om platserna!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ada,
    Lokförarutbildningar brukar ha cirka 15 sökande på varje plats och det - innan Covid-19; nu när många piloter är "utan jobb", söker många av dem till yrkeshögskola för att utbilda sig till lokförare/tågförare (fick vi besked från en sakkunnig) och det kan bli mycket stor konkurrens om utbildningsplatserna på tåg-/lokförarutbildningar, alltså det är inte alls säkert komma in. Det är tuffa tester och även en lång samtal med en psykolog som bl.a bedömer personlig mognad och hur motiverad sökande är för att stanna i yrket Lokförare - för att ingen vill lägga mycket tid och pengar på att utbilda ngn som kanske inte menar "allvar" och inte tänker jobba i yrket i många år.
    Du kan söka till utbildningar YH_Lokförare på olika orter och hos olika utbildningsanordnare. Du kan delta i urvalet hos flera olika YH-till_lokförare.

    Om du skulle komma in (vilket inte alls är säkert) men sedan inte vill använda din utbildningsplats, kan det "kosta" (t.ex 4.000 kr - för att utbildningsanordnare kan debitera för tester och intervjuer - det är en kostsam process att testa inför antagningen till lokförarutb.).
    Villkor för att jobba som Lokförare är väldigt olika, beroende bl.a på vilken arbetsgivare man jobbar för: t.ex kan man köra gods-/natttåg eller passagerartåg på dagtid.
    Lönen är (efter ca 3 år i yrket) mellan 31.000 och 40.000 kr/månad (vilket är betydligt högre än efter många långa högskoleutbildningar).
    Om man går yh som är på 220 p. läser man lite längre än 2 terminer; om man går yh som är på 300p. läser man i 3 terminer. Det är betydligt kortare än t.ex kandidatprogrammet på högskolenivå (som man läser i 3 år) eller juristprogrammet (som man läser i 4,5 år).
    Du får gärna visa mitt svar till dina föräldrar.
    Annars gäller följande: från den dagen du är 18 år, får du bestämma vilka utbildningar du söker (du behöver inte godkännade av dina föräldrar för att göra ansökan till utbildning).
    vänligen
    ANNA