Hej, du får gärna kika på hur behörighet till yhutbildningar till lokförare ser ut - kan vara lite olika krav på olika utb. (som finns på olika orter och ges av olika utbildnigsanordnare/skolor). Listan på yh-utbildning som leder till lokföraryrket finner du på yhguiden.se/resultat?lokförare

    Förutom behörighet så krävs det också att man med godkänt resultat genomför de tester och intervjuer som är obligatoriska inför antagningen till yh-utb:lokförare. Man måste också uppfylla hälsokraven för lokförare

    I grunden (inför studier på en yrkeshögskola) behöver man ha "gymnasiekompetens"; exakt vad gymnasiekompetens är kan finnas lite olika åsikter om. Har man examensbevis från gymnasieskola eller från komvux eller ett Slutbetyg (gäller för lite äldre sökande) eller fullständig 12-årig heltidsutbildning från utlandet, så har man de allmänna förkunskaper som krävs för att klara av yrkeshögskolestudier.

    Hänvisningar/lästips:
    yhguiden.se/om-yrkeshogskolan/behoerighet
    framtid.se/yrke/lokforare
    framtid.se/bloggar/vad-ar-gymnasiekompetens