Jawad Sakhi

    hej, Jag har utländsk gymnasial utbildning och därmed saknade många kurser då jag kom till Sverige 2019. under senaste 2 år läste jag följande kurser: Kemi1 och 2, biologi 1 och 2, fysik 2, matt 4,5 och specialisering , svenska som andra språk 1,2 och3 och engelska5,6 och7 av alla de 14 ovannämnda kurser, fick jag bara 5 stycken A betyg och resten fick jag C betyg. Nu, när jag  läser om hur svårt det är att komma in på läkarprogrammet, undrar jag om jag fortfarande har chansen. Tror ni att med dem här betygen jag lyckas att komma in på läkarlinjen nånstans i Sverige? (skrev även Högskoleprov men fick bara 0,80)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du får med hjälp av informationen på antagning.se/sv/dina-betyg/utlandsk-gymnasieutbildning uppskatta ditt meritvärde och jämföra med det meritvärde som brukar ge plats på läkarprogrammen runt om i Sverige. Att veta vart antagningsgränsen hamnar i framtiden kan man inte, endast gissa. Min gissning är att antagningsgränsen kan gå upp något pga ändringar i läkarprogrammet, som blir 6-årigt och AT-tjänstgöring kommer att slopas. Detta gör att en del väntade med att söka till läkarprogrammet och sökte inte till HT2020 eller VT2021 för att de vill läsa det nya 6-åriga programmet, men å andra sidan kan antal studieplatser utökas, då kanske antagningsgränsen går ner något... omöjligt att veta på förhand.
    Tips! gör högskoleprovet så många gånger du kan. Sök till alla de olika orter där läkarprogrammet ges. Titta även på andra yrken som kanske kan bli av intresse för dig. På www.framtid.se berättas det om över 2.ooo yrken.

    Studie- och yrkesvägledare