Kimia
    Hur ska jag göra för att läsa de 2 matte kurserna på distans?.
    Och kan jag redan nu börja läsa de på distans?,för från höst så kommer jag läsa Ma2a på VO.

    Mvh

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej!

    Du måste först få ett godkänt betyg i Matte 2a för att sedan kunna läsa Matte 3b.

    Matte 4 kan du påbörja när du har fått ett godkänt betyg i Matte 3b.

    Kurserna i matte bygger direkt på varandra och det går inte att hoppa över något steg.

    Du får kika på vad kurserna innehåller och börja "så smått" försöka lösa lite uppgifter, om du vill, men det blir svårt om inte du har tillräckliga förkunskaper, men gå in på www.matteboken.se och se själv.

    Du kan börja med att repetera grundskolematte till exempel.

    Du frågar efter distansstudier. Distans passar inte alla. Det är självdisciplin som krävs och att kunna jobba själv (självstudier). Komvux erbjuder ofta studier på distans men du måste kunna uppvisa ett godkänt betyg i Matte2 samt vara 20 år gammal eller i alla fall ha hela gymnasiet avklarat (då gör komvux undantag och tar in, trots att man inte är 20 år än). Om du är 17 år och läser på gymnasiet, finns det inte några distansstudier i en högre mattekurs (där du inte är behörig att läsa ännu...) att ansöka om. Hittar du någon möjlighet att läsa det du vill, får du gärna tipsa oss om den för att vi känner inte till sådana möjligheter.

    Med vänlig hälsning
    Mikael
    • : Kan jag göra särskilda prövningar på t.ex,komvux för att få åtminstone ett E i Ma3&4?.Är det de prövningar man gör som kostar 500:-/kurs?.Kan jag göra särskilda prövningar efter att jag läst en del i Ma3&4 eller är det bättre att först få betyg i Ma2a?.Tacksam i förhand!,mvh.
    • Mikael : Min bedömning att det är "bortkastade pengar" att betala 500 x 2 = 1000 kr. för två prövningar i kurser där du inte har någon rimlig chans att få godkänt på prövningen. Man måste ha kunskaper för att klara proven. Matte 3 och 4 är svåra kurser. Har du gått in på www.matteboken.se och sett på vad som ingår i de kurserna? Det kostar inget att gå in på www.matteboken.se. Det är helt gratis. Har du gjort det? Gör det! Se vilka uppgifter som ingår i kurserna. Kan du lösa dem? Hur skall du klara prov i Matte när du inte har de kunskaper? Det är det jag inte kan förstå. Men visst, om du vill kontakta prövningsenheten i din kommun och de tar emot anmälan och betalning, kan du i så fall göra prövning i Matte 3b. Jag ser ingen mening med det. Men jag kan inte förbjuda dig att försöka.