Zara

    Hej, jag vill bli fastighetsmäklare och har behörigheten men är osäker på mina meritpoäng . Jag har funderat på att ta en annan väg genom att plugga till mäklarassistent och sedan komplettera med dem kurser som saknas för att sedan ansöka om att bli registerad som mäklare . Då är min fråga Vilka kurser är det då som kvarstår och Är påbyggnads utbildning med fastighetsmäklarinriktningen På högskolan i Halmstad något för mig kanske ?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Zara,
    så här står det på hh.se/utbildning/program/pabyggnadsutbildning
    "Med denna påbyggnadsutbildning och en examen från Högskolans Bygg- och fastighetsekonomprogram (BFE) uppfyller du de teoretiska kraven för att registreras som fastighetsmäklare hos Fastighetsmäklarinspektionen."
    Vilka kurser ingår i den utbildning till Mäklarassistent som du vill gå?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : såhär står det på utbildningens hemsida om vilka kurser som ingår . JURIDIK – Fastighetsrätt, Allmän civilrätt, Familjerätt • EKONOMI – Beskattning, Ekonomi, Bostadsrätter • BYGGTEKNIK OCH FASTIGHETSVÄRDERING – Konstruktioner, Besiktning, Värdebegrepp • FASTIGHETSFÖRMEDLING – Lagstiftning, Förmedling, Etik
    • Mikael :

      Viktigt att veta Hur många Högskolepoäng som varje kurs ger. Det måste vara utbildning på högskolenivå och ge högskolepoäng, då ser man hur många "hp", som är förkortning för högskolepoäng som varje kurs går på. Då kan man sedan räkna ut vad man behöver komplettera med. Dock kan inte jag ge ngn garanti på att en sådan komplettering blir möjlig, pga det kanske inte finns kurser att komplettera med - just med den innehåll och den omfattning av högskolepoäng som behövs. Känner inte till att ngn sammanhållen utbildning som kompletterar för mäklarassistent till fastighetsmäklare skulle finnas. Yrket Fastighetsmäklarassistent är icke-regletat; man kan få jobb med vilken tidigare utbildning som helst, om de som anställer bedömer att man har tillräckliga kvalifikationer.