eray
    Kan man välja mäklare som egen val i sam-sam linjen?
    • : En användbar länk: http://www.framtid.se/profession/fastighetsmaklare/
    • : Om du menar att man kan tillägga något som har direkt koppling till mäklaryrket så finns det inget speciellt inriktat. Möjligtvis någon juridikkurs om jag inte har helt fel. Men en sak som du bör veta är att man behöver Matematik 3b/3c för att plugga till mäklare/fastighetsmäklare (se denna länk: http://jamforutbildning.studera.nu/sok-jamfor?fritext=fastighetsm%C3%A4klare). Därför kanske det vore smart för din del att lägga till mattekursen, om du vill gå det programmet i framtiden. Matematikkursen ger dig även behörighet i flera andra program, t. ex. ekonomprogrammet så om du pluggar just den mattekursen har du ett stort val utbildningar att söka. Vad jag vet ingår "bara" Matematik 2B på samhällsvetenskapsprogrammet.
    • : Så det är min rekommendation. Om du väntar en liten stund får du klartecken av SYV om detta stämmer + de kan också ha något viktigt att tillägga (vem vet, det kanske finns någon "mäklarrelaterad" kurs på gymnasiet trots allt). Önskar dig i alla fall lycka till i fortsatta studier! Med vänlig hälsning,
    • Anna : Mycket bra svar från Brendan! :)
    • : Tack :)
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Eray!

    Du fick en mycket bra kommentar från Brendan. Det stämmer att Matte 3 krävs för behörighet till Fastighetsmäklare (om det är fastighetsmäklare du vill bli). Med "mäklare" kan man också ibland mena "aktiemäklare" eller någon annan sort "mäklare".

    I fall du vill bli just Fastighetsmäklare, så är Matte 3 ett krav för behörighet. Det är mycket riktigt så att i SA, Samhällsvetenskapsprogrammet ingår Matematik 2b som en obligatorisk kurs men ej Matematik 3.
    Som du kan se på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf får Matematik 3b läses som en programfördjupande kurs och matematik brukar också erbjudas att läsa inom Programfördjupningar och/eller inom Individuellt val på de flesta skolor. Dock är det bra att på förhand försäkra sig om att just "din skola" har för avsikt att erbjuda möjlighet att välja Matematik 3b.

    På "sam-sam" måste du välja 300 poäng programfördjupande kurser och jag råder dig, förutom Matematik 3b, som du måste ha för behörighet (om du vill bli behörig till Fastighetsmäklare) även fundera på att välja följande två kurser: Entreprenörskap & Miljö-och energikunskap. Det är passande kurser för en blivande fastighetsmäklare.

    Om du menade någon annan sort mäklare eller om ngt. är oklart, ber jag dig att återkomma!
    Bästa hälsningar
    Anna
    • : Hoppsan, tänkte inte på att det finns flera sorters mäklare :D !
    • Anna : Det finns reklammäklare & försäkringsmäklare. En annan sort mäklare är "värdepappersmäklare" som beroende på arbetets inriktning kallas aktiemäklare/fondmäklare, penningmäklare eller optionsmäklare.
    • Anna : Oftast menas det "fastighetsmäklare" när man säger mäklare men det kan också vara så att den som frågar menar ngt. annat. Det är bättre att fråga för man kan ju gissa fel.:)
    • : Det var verkligen inte bara fastighetsmäklare! Tack för info :)
    Läs alla kommentarer