Ida

    Hej! Jag vill läsa mäklare på distans; och endast läsa de kurser som krävs för att kunna söka licens hos fastighetsmäklarinspektionen, FMI. -Hur går jag till väga? -Kan jag läsa alla kurserna som krävs på ett och samma universitet? - hur lång tid brukar det ta innan man är klar om man klarar tentorna? Tack på förhand! Mvh

    • Jelena : Känner till en person som lyckades sätta ihop egen utbildning till fastighetsmäklare; det var dock inte lätt. Det var svårt att hitta kurser och ibland kom hon inte in... det tog lång tid men lyckades till slut. Jag tror hon "höll på" med detta i 6 år, men fick till slut registreting av FMI.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Ida,
    kika gärna på https://www.fragasyv.se/info/fastighetsmaklare - det är FMI som "godkänner" fastighetsmäklare. Bra om du även besöker FMI´s webbplats och kollar att de inte på senare tiden har ändrat sina regler och bestämmelser.
    Bekvämast är att söka till ett program på högskolenivå som leder till yrket Fastighetsmäklare; då ingår alla kurser som krävs. Kurserna - enligt vad jag vet - motsvarar studier på heltid i 2 år. Programmet som leder till yrket Fastighetsmäklare måste därför vara 2 år eller längre. Ofta är programmen på högskolenivå 3-åriga, då kanske man också kan ta ut kandidatexamen, t.ex i ekonomi samtidigt som man läst alla kurser som FMI kräver för att kunna "godkänna" en ny fastighetsmäklare.

    Ang. vilka kurser som finns att läsa på olika lärosäten och om de ges på distans - så är det ngt. som förändras. Alltså, utbildningsutbud förändras från en termin till nästa. Det är bl.a därför som det är smidigare att läsa ett program där "någon annan" sätter ihop kurserna och du slipper leta vad du kan söka till och riskera att inte komma in på nästa kurs.
    Om distans - glöm inte att distans kan också vara med obligatoriska träffar.

    Sammanfattning
    Vi på FRåGA SYV kan inte garantera att det ska gå att sätta ihop utbildning (av fristående kurser) som krävs för att FMI ska godkänna dig som fastighetsmäklare. Vi kan inte veta om FMI ändrar sina krav i framtiden. Vi kan inte heller veta hur utbildningsutbud förändras inför nästa termin och ännu nästa termin.

    Hänvisningar:
    Förslag på vilka kurser som kan leda till yrket fastighetsmäklare
    FMI´s webbplats
    maklarsamfundet.se
    Info om yrket Fastighetsmäklare
    Studera.nu - lärosätenas gemensam webbplats
    Antagning.se - webbplats där man gör ansökan till högskolestudier i Sverige: kurser och program.