Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,
    om yrket fastighetsmäklare berättar vi på Framtid.se/yrke/fastighetsmäklare - det är ett av de reglerade yrken där strikta krav ställs på vilken utbildning man måste ha för att kunna bli registrerad.
    Vad du menar med "mäklarekonom" vet jag inte riktigt. Var läste du om mäklarekonom?

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Det finns ett program som är i Borås/Trollhättan och heter mäklarekonomprogrammet. Förstod ej skillnaden mellan de
    • Milla :

      utbildningens webbplats står det bl.a "En praktikperiod som krävs för registrering som fastighetsmäklare ingår inte i utbildningen." - det tolkar jag som så att teoretiska kurser som krävs för registrering som fastighetsmäklare ingår i programmet men sedan måste man på egen hand, utanför utbildningen, skaffa praktikplats - om man sedan vill kunna bli registrerad som fastighetsmäklare.
      Fastighetsmäklare kräver högskolekurser á minst 2 år på heltid. Det programmet du frågar om är på 3 år, man läser alltså ett år annat inom ekonomi, som inte är ett krav för att kunna bli fastighetsmäklare.
      Fastighetsmäklarprogrammet kan vara 2-årigt, finns också 3-åriga - de leder direkt just mot yrket Fastighetsmäklare.
      Däremot läser man på Mäklarekonomiprogrammet även "onödiga kurser" om man tänker jobba som fastighetsmäklare, men å andra sidan ger programmet fler möjligheter - så man kan jobba med ngt annat än just fastighetsmäkleri.