Cecilia

    Hej. Jag har läst dataekonom och tog examen nu i juni 2020 och märker nu att jag inte alls vill arbeta med IT och känner då att jag läst helt fel och vill börja om. Jag har kollat på lärare och jag vet att det finns genvägar för att bli det så man slipper plugga i 5 år till. Skulle kunna tänka mig ämneslärare 7-9 i svenska/engelska eller i no-ämnena, vill därför ha tips på vilka kurser jag måste läsa då jag behöver ha 90 hp i ett ämne för att sedan kunna läsa till en pedagogisk utbildning genom KPU? Jag har läst om Teach for swedens ledarskapsprogram men ser ut som utbildningen är i Luleå och jag bor i Varberg så kan enbart studera i Borås, Göteborg eller Halmstad eller på distans om det går.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Cecilia,
    ta gärna kontakt med studievägledare på lärarhögskolorna på de orter där du vill (kan) studera.
    ***
    Allmänt gäller - om du vill läsa via KPU, måste du uppfylla de kraven som ställs på behörighet till KPU men sedan konkurrerar du om plats på KPU och de som blir lärare i flera ämnen, prioriteras inför KPU, alltså med endast 90 hp och möjlighet att bli lärare i ett ämne, är det inte alls säkert att kunna komma in på KPU.
    En möjlig väg in i läraryrket är att söka jobb som obehörig lärare och efter några år försöka komma in i ngt projekt, t.ex VAL (vidareutbildning av lärare), som hjälper obehöriga lärare att bli behöriga.