Hej!
    Mästarbrevet är det högsta beviset på yrkesskicklighet inom ett hantverksyrke och garanterar förutom mycket stort yrkeskunnande och omfattande erfarenhet även pålitlighet som hantverksföretagare. Det utfärdas av Sveriges Hantverksråd till de hantverkare som uppfyller de krav som anges i Lag och Förordning om Mästarbrev för hantverkare (SFS 1995:1255 och SFS 1995: 1256). För information om hur man tar Mästarbrev i olika yrken var god se Bestämmelser och Ansökan.
    Som regel gäller följande: För att ta Mästarbrev krävs att man har ett Gesällbrev samt varit yrkesverksam i minst 6 år. Dessutom krävs att man går Mästarutbildningen som är en bred företagarutbildning på deltid och distans. För att få mer detaljerad information måste man veta exakt vilket hantverksyrke frågan gäller.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!