Daniela
    Hej,
    jag fick en synpunkt från en kollega, en annan SYV, att det inte bör (eller får, eller ska...) användas begrepp "utvecklingsstörning" när man pratar om elever i särskola (grundsärskola, gymnasiesärskola och särvux). Kollegan använder "utvecklingsvariation" i stället och tycker alla bör göra det. Vad tycker ni?
    Vänligen
    Daniela D.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Daniela!
    Vi har på senare tid allt mer märkt av oenigheten kring begreppet Utvecklingsstörning.

    Det är inte helt enkelt eller självklart vilka begrepp man kan, bör, får eller ska använda när det gäller målgruppen för särskolan, inkl. grund-, gymnasiesärskolan och särvux (sär-ubildning för vuxna).

    Representanter för vissa av skolorna där särskoleelever läser, gillar inte alls begreppet ”utvecklingsstörning”, samtidigt som FUB (Förbundet för barn, unga och vuxna med utvecklingsstörning), SPSM (specialpedagogiska skolmyndigheten) och Skolverket menar att det är den korrekta, vedertagna termen.

    Mvh
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare