Anonym
    Hej!
    Jag är en elev men ganska bra betyg och kan därför komma in på olika bra gymnasium runt om i landet. Förut hade jag bestämt mig för att ta sam-beteende eller ekonomi. Jag har alltid velat valt ett högskoleförberedande program och inte alls tittat åt ett yrkesprogram.

    Jag rider på ridskola men mina föräldrar och mina syskon rider och har egna hästar(Jag vill ha en grundläggande ridning innan jag skaffar häst) och plötsligt en dag när jag bara satt och tittade runt på internet kom en reklam upp för ''Sveriges ridgymnasium'' Jag kickade in på den och blev helt tagen av detta gymnasium.

    Jag skrev ett meddelande till de och frågade frågor om det är okej att jag inte har ridit jätte länge och att jag funderar på ett högskoleförberedande program innan jag hittade dem, och de svarade med att man kunde lägga till kurser så att man får en grundläggande högskoleförberedande poäng.

    Nu vet jag inte vad jag ska välja.. Jag vet inte ens om min mamma kommer tillåta mig gå den skolan...

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, ja, ibland snubblar man över saker som gör valet svårt! Många Naturbruksprogram erbjuder den grundläggande behörigheten till högskola - men det är ofta minimibehörigheten som är mer engelska och svenska. För att få en behörighet mer lik ett högskoleförberedande program kan du kanske undersöka med skolan om de kan erbjuda mer samhällskunskap, matte och historia som ofta krävs på högskolan. Känns programmet helt rätt för dig så bör du sedan diskutera detta med din mamma.

    Det som är viktigt att veta är att universitet och högskolor struntar i vilket gymnasieprogram eller skola du gått - det viktiga är vilka kurser du läst - var och eller på vilket program du läser dom spelar ingen roll. Det som kan bli svårt är att få plats med många högskoleförberedande kurser på ett Yrkesprogram - men många skolor erbjuder bra kurspaket - kolla upp det! /Lena, Syv