Hampus
    jag ska börja på gymnasiet efter sommaren 2018 och jag har en fråga som jag gärna vill ha svar på Jag kan inte så mycket om gymnasiet och så men jag undrar om man kan bli Pilot eller fastighetsmäklare genom att gå samhällsvetenskapsprogrammet
    • Mikael : Genom kompletteringar efter gymnasiet kan man bli behörig till "vad som helst" ;) men om du direkt efter gymnasiet vill komma in på utbildningar som leder till yrket Fastighetsmäklare, https://www.framtid.se/yrke/fastighetsmaklare eller Pilot - så är det noga ang. vilka program man ska läsa på gymnasiet.
    • : Tack för hjälpen

    2 Svar

    Maria SYV

    Hej Hampus,
    känner du till Flygteknikutbildning >>> - som är ett specialprogram med egna examensmål? På gymnasiet kan man inte bli utbildad pilot, det är en utbildning på en yrkeshögskola (www.yhguiden.se) - på Eftergymnasial nivå. Att bli behörig till pilotutbildningen kan man genom olika gymnasieprogram, av de Flytteknikutbildningen är ett bra alternativ; andra alternativ är alla de program där man kan läsa Fysik 1a.
    Fysik 1a ingår som obligatorisk kurs på Teknikprogrammet och på Naturvetenskapsprogrammet. Ibland kan man läsa fysik 1a som valbar kurs även om man går på ngt. annat gymnasieprogram, men det ej kan garanteras. Kanske behöver du komplettera efter gymnasiet, efter utbildningen på samhällsvet.programmet innan du kan söka till pilotutbildningen.

    Angående bli fastighetsmäklare
    Matematik 3 godkänt betyg krävs. Matematik 3, som krävs för särskild behörighet till fastighetsmäklarprogrammet, ingår som obligatorisk kurs på Teknik-, Naturvet. samt på Ekonomiprogrammets inriktning Ekonomi.
    På SA kan man ofta läsa matte 3 som valbar kurs. Dock kan det inte garanteras att man ska få läsa den.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Hampus,

    yrken fastighetsmäklare och pilot kräver Eftergymnasiala utbildningar. Fastighetsmäklare kräver utbildning på Högskolenivå (minst 2 år på heltid); utbildning till Pilot ligger i Sverige (i alla fall idag) - på yrkeshögskolenivå. Ännu ett sätt att utbilda sig till pilot är inom Försvarsmakten, kika gärna på yrken inom FM>> och särskilt - på >> Helikopterpilot inom FM och på Stridspilot >>

    Kika också gärna på fler yrken på Framtid.se  - ex på >> Drönarpilot.