Richard
    Enligt: http://www.uhr.se/sv/Bedomning-av-utlandsk-utbildning/Utlandsk-gymnasieutbildning/Omrakning-av-utlandska-gymnasiebetyg/
    har jag 19.67!
    Men jag är ändå på väg till att komplettera svenska, engelska och resten av kurserna. Min fråga är hur ska det bli 22.5 för att kunna ansöka läkarprogrammet i Uppsala ?
    • : Hej! Jag är ingen SYV (14 år), men jag ska ändå försöka hjälpa dig. Jag tror att du fått en bedömning av din utländska gymnasieutbildning, visst stämmer det? När det gäller att du ska få högre "poäng" så finns det nånting som kallas för meritpoäng. Detta är något som läggs på det uträknade betygsmedelvärdet, och för utländsk gymnasieutbildning får man poängen utifrån hur mycket man har i betygsmedelvärde. Med dina betyg ser det ut som att du kommer få 2,5 meritpoäng (max). Ditt slutliga betygsmedelvärde blir alltså 22,17. Sedan så kan denna siffra gå up och ner, beroende på vad du får för betyg på kurserna du ska komplettera med. Läs mer här: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/ MVH,
    • : Hej Brendan! Skulle säga tack för hjälpen! Om jag försått dig bra, då har jag nu 19.67 och med meritpoängskompensation ( 2.5 ) blir mitt medelbetygsvärdet 22.17. Sedan ska denna siffra ( 22.17 ) gå upp eller ner enligt mina kompletteringsbetyg. Efter jag avlsutar SAS behöver jag kurserna ( SVA 1, SVA2, SVA3, Engelska 6, Fysik 2, Kemi 2 ) då om jag får betyg A eller B på de kurserna så kan mitt värde höjas till max 22.5 och blir jag godkänd. Och om något fortfarande saknas så ska man göra högskoleprovet. Eller hur ? Med vänliga hälsningar
    • : Hej Richard! Ingen orsak! Japp, det stämmer. Exakt, betygsmedelvärdet påverkas beroende på betygen på kompletteringarna. Du kan själv se hur ditt betygsmedelvärde blir vid respektive betyg på länken som jag har gett dig ovan. Det finns en formel beroende på vart din utbildning är ifrån. Den använder du när du räknar ut betygsmedelvärdetmed kompletteringar. Jag tycker att du ska göra högskoleprovet oavsett, av den orsaken att läkarprogrammet är så svårt att bli antagen till. När du gör högskoleprovet så konkurrerar du både i betygsgruppen och i högskoleprovsgruppen, vilket leder till att du har två vägar att komma in i programmet. Högskoleprovet kan göras på en gång på hösten och en gång på våren. Registrera dig till det på deras hemsida. Mer info finns på studera.nu. MVH,

    1 Svar

    Hej Richard!

    Jag kunde inte komma in på länken som du skickade, det kanske är något tillfälligt fel jag ska testa om ett tag igen.

    Som Brendan skickade kan du läsa mer här:
    https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/

    Det högsta meritvärdet du kan ha är 20,00 men du har möjlighet att få max 2,5 i meritpoäng för en del kurser som du har läst.

    Du kan också öka dina möjligheter att bli antagen genom att skriva högskoleprovet.

    Vänliga hälsningar
    Melina SYV
    • : Hej Melina! Skulle säga tack för hjälpen! Om jag försått dig bra, då har jag nu 19.67 och med meritpoängskompensation ( 2.5 ) blir mitt medelbetygsvärdet 22.17. Sedan ska denna siffra ( 22.17 ) gå upp eller ner enligt mina kompletteringsbetyg. Efter jag avlsutar SAS behöver jag kurserna ( SVA 1, SVA2, SVA3, Engelska 6, Fysik 2, Kemi 2 ) då om jag får betyg A eller B på de kurserna så kan mitt värde höjas till max 22.5 och blir jag godkänd. Och om något fortfarande saknas så ska man göra högskoleprovet. Eller hur ? Med vänliga hälsningar
    • Milla : För att kunna få Meritvärde på 22,5 måste man ha A-betyg i samtliga kurser som räknas med. Om man har något B-betyg, blir Meritvärde lägre. Högskoleprovet är helt separat från betyg. Högskoleprovet gör att man prövas i ännu en urvalsgrupp, HP-gruppen och med det har en extrachans att få plats på en högskoleutbildning.