Liselott
    Hej, jag har hittat en utbildning som jag skulle vilja gå - en möjlighet att läsa in en kandidatexamen på 1 år OM man har en avklarad KY/YH-utbildning i botten. Då till min fråga - jag gick en så kallad påbyggnadsutbildning, heltidsstudier 1 år, utan LIA (Ledarskapsutbildning inom Hotell och Restaurang) Vi var sista årskursen innan denna utbildning sedan blev en KY-utbildning (Hotel Management). Det var högre krav på arbetslivserfarenhet (5-7 år) för att komma in än vad det är var på KY. Jag har dessutom läst en affärsekonomisk utbildning heltidsstudier 1 år (Komvux) i direkt anslutning till Ledarskapsutbildningen - går det att på något sätt samla dessa betyg för att uppnå KY/YH-nivå?
    • Mikael : Försök åberopa "reell kompetens" och be de göra en sammantagen bedömning av alla dina betyg, arbetslivserfarenhet mm. Du ber om ett undantag och då gäller inte reglerna, utan individuell bedömning görs. Kan hända att det är enbart i fall att när alla sökande som har "rätt behörighet" kommer in och efter det finns det lediga platser - att de kan ta in på "reell kompetens" eller så tycker de utbildningsansvariga att dina meriter väger så tungt att du kan bedömas vara behörig, trots det att du inte i formell mening har KY/YH utbildning i botten. Hoppas verkligen att löser sig för din del!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Liselott!
    Jag förstår hur du tänker och tycker att du absolut ska försöka samla ihop alla dina meriter och be om att undantag görs.
    Du bör kontakta utbildningsansvariga och berätta om alla dina tidigare utbildningar, skicka betyg (kopior eller inscannade originalhandlingar) samt berätta om dina arbetslivserfarenheter och andra viktiga erfarenheter du har sedan innan.

    Jag hoppas verkligen att det går att göra så som du önskar & lova att hålla tummarna hårt för dig!
    Bästa hälsningar & lycka till!
    ANNA
    Här finns det blankett https://www.antagning.se/Global/Faktablad/uhr-reko-blankett.pdf - ansökan om bedömning av reell kompetens.
    För övrigt gäller: det är universitetet/högskolan som bedömer och svarar på dina frågor om ansökan av bedömning av reell kompetens. Vänd dig därför till ansvariga på just den utbildningen som du vill komma in på. Du kan också ringa till Antagningsservice, 0771-550 720.
    Är du osäker på vad som gäller, ta kontakt med just det universitetet eller den högskolan, som du vill söka till.
    • : Hej, stort tack för ditt svar Anna. Vet du om det finns någon instans dit man kan vända sig för att just sammanställa/sammanföra/förnya ädle betyg som gör dem användbara på ett enklare sätt och i flera områden/utbildningssamordnare, med tanke på att det bara är universitet/Högskola där man kan söka reell kompetens?
    • Anna : Jag ska utöka mitt svar till dig nu.
    • Anna : Nu har jag utökat mitt svar - se ovan. Lycka till!