Du är bäst
    Heej syv!! Jag ska börja gymnasiet nästa höst och har lite blandade känslor angående mitt gymnasieval. Det känns ganska så stressigt. Eftersom att jag inte riktigt vet vilken linje jag ska välja, på grund av att jag är intresserad av så många olika saker och så har jag många favorit ämen i skolan. Först tänkte jag att jag skulle gå estetik och media med inriktning foto, eftersom jag älskar att fotografera! Men sedan efter att jag läst på, på internet och hört av många att det är svårt att få arbete i den branchen eftersom att det är så hög konkurrensen, så kände jag mig lite mer osäker. Och man har ju inte heller så många möjligheter att få jobb om man går det estetiska promgrammet . Efter att jag läst på mera och sådär så ,såg jag att det fanns en linje som hette sammedia, och den tyckte jag skulle passa mig relativt bra eftersom att jag gillar att fota, redigera , osv. och det som också är bra är att det är en väldigt bred linje så man har ganska många möjligheter. jag är även intresserad av språk och har tänkt lite på det humanistiska programmet också. Men vad tycker du jag ska satsa på, och välja? taack på förhand!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lydia!

    Det är mycket bra att du är ute i god tid och funderar på ditt gymnasieval!

    Dock är det också så att du växer, mognar och utvecklas för varje dag och kan få nya intressen och komma på nya tankar - typ om några veckor! Därför tycker jag att du kan vänta med att bestämma dig till i alla fall sista veckan i ansökningsperioden. Sedan kan du ändå ändra dig under Omvals/nyvalsperioden. När det blir just i din del av Sverige kan du se på GymnasieGuiden.se - här>> får du en snabblänk.

    Jag föreslår att du kikar runt på www.framtid.se - och ser hur många olika yrken som finns, och det föreslår jag inte för att stressa upp dig med de många valmöjligheter, utan för att påvisa att "bara 18 nationella gymnasieprogram" leder vidare till flera tusen olika jobb. Man kan också skapa sitt eget jobb - om man blir entreprenör/egenföretagare.

    Det är sällan så att viLken gymnasieutbildning man väljer, som blir avgörande för ens framtid. Ofta kan man arbeta med samma arbetsuppgifter efter diverse olika tidigare utbildningar. Detta pga av det som egentligen är viktigt är att man lär sig att tänka logiskt och lösa problem, skaffar sig en GRUND, Kunskaper att "stå på" och kunna lära sig vidare av...

    Exempel: utredare på Försäkringskassan, som sitter i samma arbetsrum och gör samma arbetsuppgifter, har väldigt olika tidigare utbildningsbakgrund: allt från icke-avslutad gymnasial utbildning till långa högskoleutbildningar inom diverse olika områden såsom pedagogik, samhällsvetenskap, språk och t o m utbildade poliser (som inte längre vill jobba som poliser) arbetar också med samma arbetsuppgifter och har i princip samma lön som de andra, som är utbildade språkvetare, studie- och yrkesvägledare och dem som har läst filosofi och sociologi på högskola i t.ex fyra-fem år och har magister- eller masterexamen.

    Det är endast om man vill bli Elektriker, Flygmekaniker eller Lastbilsförare som det är viktigt att välja rätt program /yrkesprogram/ på gymnasiet - detta för att det är extremt svårt, ibland omöjligt, att få gå yrkesutbildning på gymnasial nivå som vuxen.

    Väljer man bland de högskoleförberedande program, är det viktigt att tänka på att inte välja NA eller Teknik om man inte är riktigt "kompis" med matten. Och om man inte vill läsa Latin /vetenskapens språk som inte talas som modersmål för någon sedan jättelänge, det så kallade "döda språket"/ bör man undvika inriktning Språk på Humanistiska programmet /där är den kursen obligatorisk/.

    Visst finns det skillnader mellan olika program, men de är inte så stora som man ofta tror. På Ekonomiprogrammet kan man ofta /inte på alla skolor men på de flesta/ testa på eget företagande - UF-företag.

    Vill man kunna ta körkort på gymnasiet - bör man ta FT, Transport.

    Men annars så kan man genom valbara kurser, självstudier och studier utanför skolan (t.ex på studieförbund) åstadkomma det mesta, oavsett vilket program man läser på gymnasiet.