Nathalie
    Hej! Jag är väldigt inriktad på att bli marknadsförare, men är lite osäker på hur man ska gå till väga när det kommer till universitetets utbildning, har kollat runt en del på olika universitet och verkar aldrig finnas ett specifikt marknadsföringsprogram här i Sverige.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nathalie!
    Yrket marknadsförare kan man "uppnå" med många olika utbildningar, det behöver inte nödvändigtvis vara utbildning på högskola eller universitet. T.ex finns det ett antal relevanta utbildningar inom yrkeshögskola. Du får gärna titta på några exempel:
    utbildning/nackademin/social-media-manager
    utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/event-marketing-management
    utbildning/nackademin/digital-marketing-growth-manager

    Som regel är yrkeshögskoleutbildningar gratis, man betalar inte för undervisnignen, men finns några som tar ut studerandeavgifter. Den här yrkeshögskoleutbildning tar ut studerandeavgift.

    Om man vill studera marknadsföring på högskolenivå: högskola eller universitet i Sverige, rekommenderar jag att använda sökfunktionen på lärosätenas gemensam webbplats www.studera.nu
    Se några exempel på program på "grundnivå" (alltså program som inte kräver tidigare högskolestudier):
    kau.se/utbildning/program-och-kurser/program/SGMKV-SGDM
    ju.se/studera/valj-utbildning/program/program-pa-grundniva/marketing-management
    umu.se/utbildning/program/programmet-for-strategisk-kommunikation
    hb.se/utbildning/program-och-kurser/program/event-management
    ju.se/studera/program/program-pa-grundniva/medie--och-kommunikationsvetenskap
    lnu.se/program/the-marketing-programme
    mdh.se/utbildning/program/internationella-marknadsforingsprogrammet
    hkr.se/program/SGEK1-IB03

    Sedan finns det också fristående högskolekurser i "marknadsföring", se exempel:
    lnu.se/kurs/foretagsekonomi-i-grundlaggande-marknadsforing
    mau.se/sok-utbildning/kurser/IF139F
    liu.se/utbildning/kurs/704g03
    lu.se/lubas/i-uoh-lu-PSYE26/64205
    uu.se/utbildning/utbildningar/selma/kurser/?k
    hkr.se/kurs/FE6019

    och program på avancerad nivå, t.ex masterprogram som kräver att man sedan innan har kandidatexamen eller yrkesexamen (vilket tar 3 år att uppnå om man läser på heltid på högskolenivå).
    Fristående kurser kan man läsa både för att prova-på för att sedan bestämma om man vill läsa ett program inom samma inirktning/ämne eller vid sidan av ett program för att bredda och/eller fördjupa sin kompetens.

    Tänk på att utbildningsutbud kan förändras. De utbildningar du hittar nu kanske sedan inte finns när det blir dags för dig att söka.
    Om man vill söka högskoleutbildning, i Sverige, men start höstterminen (augusti-september) då fastställs utbud av utbildningar till mitten av mars samma år (det är då anmälningsperioden börjar). Innan anmälningsperioden börjar brukar man kunna se rätt många "framtida utbildningar" men inte alla.