Mia

    Vi har just nu ett antal elever på teknikprogrammet som inför åk 3 vill byta ut en programfördjupning på 100 p mot engelska 7 i syfte att få meritpoäng. Det innebär alltså att eleverna endast kommer att läsa totalt 2500 p. Måste engelska 7 läsas som en utökad kurs för att den skall ge meritpoäng? Frågan gäller även matematik 4, måste den läsas som utökad för att kunna ge meritpoäng?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Nej, eng 7 och matte 4 (och så gäller det samma sak för alla andra kurser som ger meritpoäng) behöver inte vara U-kurser (utökade) utan kan ingå inom "vanlig omfattning" av programmet, på 2500p.
    Både eng 7 och matte 4 får på teknikprogrammet läsas som programfördjupning, vilket framgår av programplanen för TE. Annars kan en eller båda de kurserna finnas inom individuellt val.

    Liselotte