Stephanie

    Hej! Har tidgare skrivit till er. I ettan tog jag nte saker allvar och därför fick jag låga poäng. Nu i 2an mot slutet fick jag mer självförtroende därför jag hade en underbar lärare. Vilket kommer görs stt jag kommer få minst A och flera B. Men mitt snitt kanske kommer nu befinna sig på 13. Det jag undrar är eftersom 3an så gör man inte så mycket kan jag inte be om extra kurser som kommer höja mig m, och kan man inte även ta bort några ämnen som moderna språk, därför jag fick F där i 1an. Vill jätte gärna veta. Tror också att jag kommer få högre betyg nästa år, därför jag tror mer på mig själv. Tack för svar

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Kurser som ger Extrapoäng heter Meritpoängskurser; för dig som läser mot examensbevis är det Engelska 7, moderna språk 3&4 och högre mattekurser och du kan diskutera med SYV på din skola om du kan läsa några av de kurser i trean.

    F betyg som du fick under gymnasiet, har du rätt att göra prövning i de kurser. Att ta bort kurser från examensbevis kan man, som regel, inte göra, tyvärr.

    Om du gör ditt bästa i varje kurs som du läser, måste du vara nöjd för mer kan du inte göra.

    Efter gymnasiet finns det också utbildningar där inte endast betyg spelar roll gör att komma in utan även arbetslivserfarenhet och motivation, ex utb inom yrkeshögskola; www.yhguiden.se presenterar alla yh utbildningar, kika gärna på dem!;) och lycka till!