Linda
    Hej!

    Jag har förstått att man kan plocka ihop fristående kurser så man får en en examen som beteendevetare.
    Som jag fattat det ska man läsa minst 180hp, varav hälften av dessa ska vara inom mitt huvudämne, antigen psykologi, sociologi eller pedagogik?
    Och 30 poäng inom närliggande område. Resterande 60 poäng kan man läsa vilka kurser som helst?

    Finns det några fristående kurser där man läser lite utav varje huvudämne så man vet vilken man vill rikta in sig på sen? För på ett program har jag för mig att man gör så, och sen efter det väljer inriktning?

    Kan man börja med vilken kurs som helst?

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linda!

    Vilken högskola eller Universitet vill du läsa på?

    Det är tyvärr så att alla möjligt kurser finns inte på alla lärosäten, och finns inte på distans heller... inte alla i alla fall.

    Om jag t.ex tipsar dig om en liten kurs á 7,5 högskoIepoäng som ges i Bunden form (inte distans) på en högskola som finns väldigt långt ifrån dig - och du kan inte tänka dig flytta för att läsa under en termin på 25%? Vad är då meningen med det, tänker jag? :)

    Därför ber jag dig berätta på vilken/vilka högskolor (i vilka städer) du kan läsa i bunden form (inte distans).

    Sedan är det också jättebra om du bokar tid med Studievägledare på den högskola/universitet där du vill läsa i första hand och där du vill ta ut din kandidatexamen, för studieplanering.

    Här>>> ka du se det som finns på distans utan obligatoriska träffar. Sedan finns det också Distans MED obligatoriska träffar, men då måste man kunna åka till skolan ibland. Det är inte rimligt att åka 100 mil 2 ggr i månaden, tycker jag... men det är inte min sak att avgöra hur långt och hur ofta du kan åka.

    Som sagt, utan att veta var du bor, vart du kan flytta och hur mycket du vill läsa - om du vill läsa på heltid, deltid eller på mer än heltid, är det jättesvårt att ge konkreta förslag på kurser att söka.

    Hälsningar

    Mikael SYV

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    i Stockholm kan man, förutom StockhoIms universitet även läsa på Södertörns högskola, och du kan boka tid med deras studie- och yrkesvägledare, kontaktinformation ser du här>>

    För övrigt, så kan jag råda dig att söka en liten kurs i sociologi, en liten kurs i psykologi, en liten kurs i pedagogik och ev. också i kriminologi... då kan du "prova-på" alla de ämnena var för sig. Och sedan bestämma inom vilken du vill fortsätta läsa mer. Med "små kurser" menar jag 7.5 hp eller 15 hp - dvs en kurs som går på halvtid eller på 25% under en termin.

    Du hittar hela utbudet av kurser och program på alla högskolor/universitet i Sverige på www.studera.nu

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte