Tara

    Hej jag är en 16- årig tjej som har haft mycket problem som jag inte vill nämna men de handlar mycket om min hälsa och min mentalitet. Har alltså inte kunnat komma till skolan alls. Min frånvaro är jätte hög och har knappt betyg, man kan säga att jag nästan inte har betyg alls. Jag vet att jag kan och att jag är duktig då jag är ganska smart men har inte haft motivationen alls då jag mått så dåligt. Min gymnasie rekommenderar mig att byta skola och kanske linje till och med. Jag vill verkligen inte byta linje då jag älskar naturlinjen och vill bli en kirurg i framtiden. Byta skola kan jag göra dock men antar att jag måste börja om från början då. Alltså 1an. Va tycker du/ni att jag ska göra

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du vill efter gymnasiestudier komma in på läkarprogrammet då behöver du få ut examensbevis från gymnasiet (eller från komvux) eller omdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola.
    Det tar 3 år att läsa mot examensbevis på gymnasiet eller på komvux eller mot omdöme på en folkhögskola. Man måste kontinuerligt, under alla de 3 åren uppvisa godkända studieresultat.
    Om du inte har några betyg i gymnasiala kurser, då stämmer det att du måste börja om från början. Sök via gymnasieantagningen under val eller omvalsperioden.

    Från den terminen då du fyller 18 år kan du även söka till folkhögskolorna; det är i så fall till allmänna kurser på folkhögskolorna, där du kan läsa mot omdöme om grundläggande behörighet.
    För särskild behörighet till läkarprogrammet kommer du behöva skaffa sig godkända betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4.
    Vi råder att samråda med sjukskrivande läkare eller med en psykolog, om man är sjuk/sjukskriven - för att få svar på om när eleven kan börja läsa - på heltid eller på deltid. Om man är sjuk, så kan det vara bättre att först koncentrera sig på att bli frisk och studera sedan. Därför råder vi att följa rekommendationer som läkare och psykologer ger.