Ali
    Hej. En kompis till mig sa att om jag har exempelvis betyget C på matte 2c så måste jag få B på matte 3c för att mitt meritpoäng ska höjas. Om jag får C på båda två så ändras inte mitt meritpoäng. Är det sant.
    Mvh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    om man får meritpoäng för godkänt betyg i matte 3 kan bero på olika saker...

    För det första så är max i merit 2,5. Har man redan max genom andra kurser (engelska 7 och moderna språk 3 och 4, t.ex) kan man inte få fler meritpoiäng.

    Sedan är det också viktigt att veta vilken behörighet som just "din" högskoleutbildning kräver. Om du t.ex söker till juristprogrammet, där matte inte krävs för särskild behörighet, får du meritpoäng (en halv) redan för godkänt betyg i matte 2; och ännu en halv meritpoäng - för godkänt betyg i matte 3.

    Men om du med samma betyg söker till fastighetsmäklarprogrammet eller till civilekonomprogrammet, där matte 3 krävs för särskild behörighet, får du inte meritpoäng för matte 3, för att den kursen är för dig ett "måste" (utan den blir du inte behörig).

    Läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/merit, där det är förklarat kring meritpoiäng för dig med Examensbevis.

    Hur det var just för din kompis - är en sak; det behöver inte bli likadant för dig.
    För det första, så vet jag inte om din kompis gick ut gymnasiet år 2013 eller tidigare och fick då Slutbetyg...? Reglerna för de med Examensbevis har ändrats. Från avgång från gymnasiet år 2014 och senare är EXAMENSBEVIS - standard. Uppnår man inte kraven, får man Studiebevis.
    Studiebevis ger inte Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    '***
    Oavsett om man får meritpoäng för matte 3 eller inte - så är det ju bra att kunna mer matte. Därför om du kan läsa matte 3, gör det och försök få så högt betyg du kan.
    Kursen matte 3 är upplagd, för att öva och bedriva självstudier eller repetera,  på Matteboken.se/lektioner/matte-3