Ellinor
    Jag vill bli/funderar på att bli hemkunskapslärare, men känner verkligen inte för att gå tex SA. Jag vill gå ett yrkesprogram, men ändå kunna plugga vidare till lärare sen. Så kan jag gå tex RL med inriktning Färskvaror, delikatesser och catering, lägga till de kurser som behövs (matte?) och sen gå högskola?

    1 Svar

    Helena SYV
    Hej Ellinor! Du kan gå ett yrkesprogram och om du vill bli hemkunskapslärare så är väl restaurang- och livsmedelsprogrammet ett bra val som ger dig goda erfarenheter. Det som du behöver se till är att du får med dig alla svenskakurser 1-3 och att du läser engelska 6 och får godkända betyg i dessa ämnen. Då har du den grundläggande behörigheten till högskolan. För den som vill bli ämneslärare med inriktning mot arbete på högstadiet så krävs det även en särskild behörighet och det är att man har läst Samhällskunskap 1a1 och 1a2 (eller 1b). Då har man även den särskilda behörigheten med sig och kan söka till lärarutbildningen. (Viktigt att tänka på att behörighetsregler kan förändras, det är så här det ser ut nu)
    Hej!
    Som hemkunskapslärare så blir du ämneslärare. För att ha grundläggande behörighet för att söka till högskolan så måste du läsa svenska 1-3, engelska 6 och matematik 1b samt ha ett godkänt betyg i ditt gymnasiearbete. Det finns också som jag skrev tidigare en särskild behörighet och den kräver att du har med dig Samhällskunskap 1a1 och 1a2. Det du behöver tänka på här är att du inte får med dig den matematik som du behöver för att söka till högskolan. Du behöver ha läst matematik 1b eller 1 c och det kan vara något som du kan behöva komplettera efter gymnasiet. Prata med SYV på din skola så kan du få mera ingående information. De olika kurserna är jämt fördelade över dina tre gymnasieår /Helena
    • : Okej, och med ämneslärare menar du engelska, svenska m.m. eller räknas hemkunskapslärare också som ämneslärare? Förstod inte riktigt om jag måste läsa samhällskunskap också. Är t.ex. 1a1 och 6 kurser, så jag kan läsa de under alla tre åren och inte allt samma år?
    • : Glömde fråga om jag inte måste läsa upp matten också eller räcker det med den matten som redan finns? Tack för svaret också!