V
    Hej,
    Jag påbörjade mina gymnasiestudier i en annan kommun och fortsatte att gå där även fast mina föräldrar flyttade till en annan kommun. Jag går nu i 2an och vill så hemskt gärna flytta hem då jag inte trivs längre, känner mig fruktansvärt ensam och bara vill flytta hem. Jag flytta hem nu och har pratat med syven på min skola och han har pratat med syven på den skola jag ska byta till och dem har plats på ekonomiprogrammet som jag går och den inriktningen jag går, men syven har mailat följande:

    Hej U
    Jag har överlämnat information och ärendet till beslutande rektor, A. Det är klart att hen kan komma tillbaka till kommunen men det hen främst tittar på är huruvida hen ska gå tvåan eller trean nästa läsår. Hen ska meddela mig så snart hen vet besked.

    Betyder detta att jag måste gå klart 2an där jag går nu trots att jag mår jättedåligt i den stad jag går i nu? Eller gå om 2an nästa läsår?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    eftersom gymnasiet är en frivillig skolform och skolplikten, hur som helst, upphör för dig när du fyller 18 år, så är det tyvärr inte så att du har automatisk rätt att hoppa in i en pågående utbildning.

    Varför det ofta finns många "problem" med att byta gymnasieskola mitt i läsåret?
    För det första, så kanske inte alla kurser är exakt samma: som du läser nu och som finns på den skolan dit du vill byta och hur ska du hoppa in i en kurs som andra elever gick från aug 2019 (och nu är det febr 2020) och ha en chans att uppnå godkänt betyg i den kursen? Men även om alla kurser är exakt samma, så är Upplägg - t.ex i vilken ordning kapitlerna läses eller vilka delprov som eleverna gör och när - troligtvis inte exakt identiska; sedan ska ju "någon" sätta betyg i slutet av kurserna - och när du gick halva kursen på en skola men en lärare och andra halvan av kursen på en annan skola men en annan lärare - så hur ska du få betyget? Lärarna på den nya skolan måste då be om alla uppgifter om vad du har gjort i varje kurs - från dina "gamla lärare" och det är jättemycket extraarbete för lärarna... Rektor skulle i och för sig "beordra" lärarna att göra det, men allt som oftast görs inte det - då det anses "kosta mer än det smakar" om du förstår vad jag menar; skolorna har ansträngd ekonomi och behöriga lärare är bristvara... tycker läraren att hen fick för många uppgifter "helt plötsligt" och hen är behörig, så hittar hen lätt jobb på en annan skola (och med högre lön, dessutom...) och skolorna har inte råd att förlora behöriga lärare. Hur skulle du om du var rektor på skolan, göra i detta fallet?

    Fördelar med "omgång"
    Om du skulle få möjlighet att gå år 2 nästa år på den skolan där du vill gå - så är det en jättefördel för dig! Du kan repetera kurserna och få högre betyg. Du blir också mognare med med livserfarenhet när du slutar på gymnasiet. Sådan möjlighet att gå om ett år på gymnasiet får eleverna allt mer sällan nu för tiden, pga ekonomiska förutsättningar.
    Om du har godkända betyg från år1 och den nya skolan tar in dig till hösten in i år 2 - så skulle jag Tacka JA!!!! direkt. under resten av det här året kan du, om du orkar, fortsätta kämpa med skolan och i fall du får godkända betyg på din nuvarande skola, kan du kanske börja i år3 hösten 2020...

    Jobb eller praktik under resten av det här läsåret?
    Har du möjlighet att få jobb eller praktikplats nu, under våren - är det också en möjlighet: att skaffa sig arbetslivserfarenhet; och du börjar i så fall i år2 till hösten.

    Ansök via gymnasieantag!
    Lägg in ansökan via gymnasieantagningen! - är det bästa rådet jag kan ge (det finns endast fördelar för dig om du gör det!).
    Det skadar inte alls att du lägger in en ANSÖKAN till den skolan där du vill läsa - via gymnasieantagningen; du konkurrerar i så fall med dina grundskolebetyg, på nytt. Detta "krockar" inte på ngt sätt med dina nuvarande studier eller möjlighet att hoppa in i år2 eller 3... Genom att ansöka via gymnasieantagningen (under val- eller omval) och om du då kommer in, kan inte den nya skolan sedan säga: "Nej, omständigheterna ändrades; rektorn har slutat och en ny kommer inom ett par månader.. så får vi se sen... vi kan tyvärr inte ta in i varken sig år2 eller 3", - sådant kan tyvärr hända; och för att försäkra dig om att du ska få gå på den nya skolan, skulle jag absolut lagt in ansökan via gymn.antagningen.

    Förra året (jag känner till det fallet) sökte en elev till år1 på en gymnasieskola i Stockholm (också hen sökte till ekonomiprogrammet) och hen blev antagen till år1, men sedan kunde hen på skolan uppvisa godkända betygen från år 1 och 2 som hen läste i en annan kommun, så blev hen uppflyttad till år3 och tog studenten i juni förra året... Den skolan hen velat gå på i Stockholm skulle annars ej ta in i år3 på EK, för de hade igentligen inga lediga platser och även en "kö" av de som velat hoppa in...

    Sammanfattning
    Lägg in ansökan via gymnasieantagningen till år1 på EK på den skolan där du önskar läsa (eller ett annat program, men då får du gå om från år1, om du blir antagen).
    Att du kommer bli antagen nu, i februari - in i år2 i en pågående utbildning på en skola i en annan kommun är mycket osannolikt (men har du mycket tur, så kanske...! men sedan kan det bli jobbigt för dig att hoppa in i en pågående utbldning).
    Testa "skugga" - gå en dag på den nya skolan (som elever i år9 brukar göra).

    Och du kan också kika på alternativet att söka till Korr-on-line /distansstudier/.

    • : Hej igen, Jag har ännu inte fyllt 18 och kommer inte hinna göra det denna termin. Jag läser 2 kurser nu som dem läser i 3an, en som dem läser i 1an och har avslutat en kurs som dem läser i 3an. På den skolan jag går i nu brukar dem lösa med att man får läsa dem kurserna som krockar med den klass som läser det nu. Nu när du vet att jag inte är 18, finns det på något sätt jag jag kan få byta då? Det beror ju trots allt på en flytt och jag är folkbokförd i den kommunen där skolan jag vill byta till är och går just nu i en annan kommun.
    • Julia :

      Det där med 18 år och skolplikt - eleven har uppfyllt skolpliken när hen blev Behörig till gymnasiet; och om hen ej blev behörig till gymnasiet, är ändå ej skolpliktig när hen fyllde 18 år... så i ditt fall spelar det där med 18 år ingen roll i detta fallet; däremot om du fyller 18 under hösten 2020, kan du söka till folkhögskolans Allmänna kurser till HT20.
      När du är under 18 år bestämmer vårdnadshavare var du bor; när du fyllt 18 år bestämmer du själv var du bor. Du/ni kan testa följande: om dina vårdnadshavare bestämmer att du från imorgon ska bo hos dem, då flyttar du dit; om det är då för långt att pendla till din nuvarande skola, blir du "hemmasittare" (som ej går i skolan och inte är inskriven på AF) - då har din "hemkommun" ansvar för dig; heter KAA - kommunens aktivitetsAnsvar. Det funkar olika bra i olika kommuner - beror mycket på vem KAA-ansvarig är.

    • Julia :

      Du eller ngn annan elev har tyvärr inte ngn automatisk rätt att byta gymnasieskola. Det är många elever som läser i andra kommuner än deras folkbokföringskommun. Det som kan hjälpa är om kuratorn skriver utlåtande att du pga hur du mår, skulle behöva flytta till föräldrahemmet... så gå prata med kuratorn och be honom/henne skriva utlåtande om det. Sedan visar du det utlåtande hos utbildningsförvaltningen i din folkbokföringskommun och vi hoppas det hjälper.
      Som sagt, tyvärr ingen automatisk rätt att byta gymnasieskola mitt i läsåret. :(