balkiso
    Hej
    jag är 16 snart 17 och ska börja i tvåan men ska flytta till en ny stad. Måste jag gå om ett år då?

    1 Svar

    Hej!

    Det finns många faktorer som påverkar ifall du behöver gå om.
    Dels beror det på vilket program du ska börja på, om det är samma program ökar dina möjligheter att inte behöver läsa om ett år. Det beror på hur kurserna ligger, vissa skolor läser vissa kurser åk.1 andra skolor läser kurserna i åk.2. Därför behöver det matcha någorlunda med vad du tidigare läst.
    Sedan beror det också på hur lätt du har att läsa in kurser eller andra moment som du kanske har missat.

    Det bästa är att prata med den skolan som du ska börja på för att höra med rektor och lärare vad de tror är rimligt för dig att ta igen. Men generellt sätt så ska du inte behöva gå om för att du byter skola, det beror mer på omständigheter runt omkring samt kursplanerna.

    Lycka till!
    Hälsningar
    Melina SYV