Hussein123456789

    Hej jag heter Hussein jag går ekonomi åk1 och har f i många ämnen och jag ska flytta till en annan stad och ansöka en ny gymnasiet och min studievägledare vill att jag ska gå om 1an men jag vill fortsätta. Och hon säger de gymnasiet som du ska ansöka kommer inte acceptera dig. Hur ska jag göra jag vill läsa vidare.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du kan läsa vidare på den skolan och den utbildningen på din nuvarande skola där du är elev nu (detta för att du på den utbildningen har rätt att fullfölja dina studier). Rätten att fullfölja studierna finns endast på den utbildningen och skolan där man en gång blivit ANTAGEN fram tills att man antingen skriver av sig från den skolan och den utbildningen, skolkar för mycket och blir utskriven, eller genomgår hela utbildningen.
    En annan gymnasieskola i samma stad eller i en annan stad kommer inte ta in en elev i årskurs 2 som har många F från år 1; detta för att den eleven har inte några rimliga förutsättningar att uppfylla kraven för examensbevis och därför för inte skolan anta eleven. Vid antagning till gymnasieutbildningar gäller följande: en elev kan antas att hen har förutsättningar att klara alla krav som ställs för examensbevis. I examensbevis från gymnasiet får max 250 F-poäng ingå (vilket är 10% av allt man läser under, sammanlagt, tre år). Så, din SYV gett dig rätt information; du kommer inte bli antagen till år2 på gymnasiet. Om du inte sökte via gymnasieantagningen till år1, så finns risk att du i den nya staden kommer stå utan gymnasieplats när läsåret börjar. Men gymnasieantagningskanslier försöker "få in" en elev som på sina grundskolebetyg är behörig till de nationella programmet "någonstans" (in på någon gymnasieskola och något program... behöver inte alls bli en utbildning som du är intresserad av utan kan bli en utbildning där det finns ledig plats, oavsett om du vill läsa just den utbildningen eller inte). Om du inte accepterar erbjuden studieplats, så har du inte någon gymnasieplats vilket är tråkigt men så kan det ju tyvärr bli. Gymnasiestudier ges "i mån av möjlighet" alltså inte faller under "skolplikt" och det är därför inte omöjligt att en behörig ungdom i gymnasieålder inte går på gymnasiet för att hen ej fick någon studieplats. Om kraven för examensbevis från gymnasiet var god läs på gymnasieGuiden.se/examen

    Studie- och yrkesvägledare