Rodan
    Hej! Jag har precis gått ut tvåan med 7 stycken F (sammanlagt från ettan och tvåan). Jag hade ett möte med rektorn ett par veckor efter skolavslutningen och han sa att de kan inte tvinga mig att gå om tvåan, men att de inte kan låta mig fortsätta upp till trean. Jag frågade om jag kunde göra högskoleprovet och då sa han (min rektor) att det inte hjälper. Jag frågade om jag kunde läsa upp mina betyg efteråt på komvux/folkhögskola (vilket väldigt många andra utav mina äldre vänner har gjort) och även där så sa rektorn nej. Jag känner ett par som har tagit studenten med 15 IG sammanlagt i år, så någonting måste vara konstigt.

    Jag har lärt känna min klass i 2 år nu och jag skulle verkligen verkligen vilja gå ut med de och sedan läsa upp mina betyg. Nu har jag ett val (ifrån rektorn) att antingen byta skola eller läsa om tvåan på min nuvarande skola. Jag har pratat med min mentor samt en specialpedagog på skolan om varför mina betyg ser ut som de gör, för att jag har haft problem utanför som har påverkat mig osv. Så min fråga sammanfattad är Måste jag gå om tvåan eller byta skola? Och ifall jag byter skola, kommer jag att kunna fortsätta upp till trean?

    Har F i Idrott, Spanska, Juridik, Svenska 2, Matte 2B, Historia 2 och Geografi. Mina F beror på att jag inte har lämnat in alla inlämningar, men på de uppsatserna jag har lämnat så har jag fått ganska så bra betyg (varierar mellan C och A) så det är inte kurserna som är för svåra för att fatta för mig (förutom Matte 2B).

    Tack så jätte mycket på förhand!

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, låter som du hamnat i en jobbig situation och jag förstår din frustration. Det är dock så att din rektor har rätten att inte låta dig gå upp i trean om han/hon anser att det är den enda utvägen. Dock är det ju synd att ni inte kommit fram till andra lösningar på vägen.

    Byter du skola så är det upp till mottagande skola att bestämma om du kan fortsätta i trean hos dom - risken är att du hamnar i samma situation - att de kan ta emot dig men i en tvåa.

    Det kan ju dock finnas fördelar med att gå om - du behöver ju ändå förmodligen komplettera efter trean ändå med ca ett års studier. Hoppas det löser sig för dig! Lycka till! /Lena, Syv