Linnea
    Hej.

    Jag undrar över en sak.
    Jag går hotell och turism programmet på gymnasiet. Jag går sista året och har haft över fem veckors praktik varje termin. Nu är det så att jag avskyr praktik och har ångest under hela perioden. Har läst att man måste praktisera mins 15 veckor. Men vår linje är nu på vår 21 vecka!
    Kan de ge mig underkänt om jag vägrar gå på dessa veckor eftersom jag redan gjort femton veckor som de står att man minst måste göra.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Linnea, jag ser att du är 14 år. Lite för ung för att gå åk3 på gymnasiet... :-) *L* :-)

    Men nu till din fråga om praktik - det är MINST 15 VECKOR praktik som ingår i alla Yrkesprogram. Många skolor har 22 veckor, det är faktiskt ganska vanligt.
    Grejen är den att om du inte går på praktik i den omfattningen som din skola har schemalagt då läser du på deltid och inte har rätt till Studiebidrag under resten av läsåret. Ett annat problem blir att det är tveksamt om du skall kunna få ut Yrkesexamen - då praktik ger också gymnasiepoäng och du måste få ihop minst 2500 poäng för att kunna få ut examen. I annat fall får du Studiebevis /en förteckning med kurser som du fick betyg i/.
    Ett förslag: prata med din klasslärare/mentor eller med rektor på ditt program - i fall skola kan erbjuda dig läsa någon kurs på skolan under tiden för praktik (som du vill "missa") eller om du kunde vara på praktik på din skola - som skolvärdinna och/eller i skolmatsalen.
    Att bara sluta gå på praktik är en mycket dålig lösning då du blir av med Studiebidraget och troligtvis inte får Yrkesexamen heller.
    Jag kan inte låta bli att undra en sak: om du inte alls gillar praktik, hur skall du då jobba på hotell eller inom turism? Eller är det just den specifika praktikplatsen som du inte trivs på? Om "felet" ligger i platsen, kan du byta praktikplats?
    Hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!
    Mikael SYV