Frans
    Hej, jag går andra året på Östra Reals gymnasium på samhällsvetenskapsprogrammet inr. medier, information och kommunikation. Under mitt första år på gymnasiet gick jag Spanska 1 och gick ut den kursen med B.

    Av olika anledningar valde jag därefter att byta till Italienska 1. Spelar det betyg jag får i Italienska 1 någon som helst roll när jag om två år ska söka in på högskola? Är det överhuvudtaget nödvändigt för mig att slutföra Italienska 1 eller måste jag slutföra kursen för att bli behörig till högskola?

    Tack på förhand!

    Mvh Frans

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Frans,

    på samhällsvet.programmet är två kurser inom ämnet moderna språk obligatoriska - vilket betyder att utan BETYG i 2 kurser moderna språk kan man ej ta ut examensbevis.
    Utan examensbeviset blir man ej behörig till högskolestudier.

    Med F betyg i en kurs moderna språk och tom i 2 kurser moderna språk kan man få ut examensbevis och få grundläggande behörighet till högskolestudier. Dock drar F betyget ner jämföresletalet rätt så mycket. Skillnad mellan F och E betyg i en kurs moderna språk blir "plus-minus" 0.4 och det kan utgöra skillnad mellan komma eller inte komma in på en högskoleutbildning.

    Vi råder dig därför att göra ditt bästa i alla de kurser du läser, bl.a i Italienska 1.

    Vänligen
    Julia syv

    • : Hej, tack för ditt svar.
    • : Innebär det någon skillnad för min sökning till högskola om jag har E eller A i Italienska 1? Mvh
    • Julia : Ja, det gör det. Skillnad i jämförelsetal för en kurs moderna språk mellan E och A betyg blir ca + 0.4. Alltå om du med E betyg i Italienska 1 kommer ha 14,9 i jämförelsetal /bara för att ta ett exempel/, kommer du med, för övrigt samma betyg, ha 15.3 med A i samma kurs.
    • : Okej, tack. Finns det någon bra artikel som förklarar hur jämförelsetalet spelar in när jag söker till högskola?
    • Julia :

      Jämförelsetal + Meritpoäng = Meritvärde och med Meritvärdet konkurrerar man om plats på högskoleutbildningar i betygsurvalet. Läs också gärna info på Gymnasieguiden.se/merit.

    • Julia :

      En hemsida som berättar om hur ansökan och antagning till svenska högskoleutbildningar går till är www.antagning.se och där man också gör självast ansökan.

    Läs alla kommentarer