Anton
    Hej! Jag har alla MVG och ett VG i mitt slutbetyg och jag vill komma in på läkarlinjen. Men innan dess måste jag läsa till Biologi 2 och kemi 2 och Fysik 2 och matte 4. Det ser jag som inga problem med. Jag undrar MÅSTE jag göra högskoleprovet för att komma in på läkarprogrammet i Sverige?

    Sedan undrar jag också för att studera en ST-utbildning kräver det något särskilt från läkarexamen och hur fungerar en sådan utbildning?

    Mvh/ Anton

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Det är en stark rekommendation att göra högskoleprovet.

    ST tjänstgöring söker man efter det att man är färgidutbildad läkare plus gjort AT-tjänst på minst 18 månader. Under ST specialiserar man sig inom något område t.ex kirurgi eller psykiatri.

    Du måste inte göra högskoleprovet men risken att inte få plats på läkarutbildningen är stor för de som ej har ett giltigt resultat av högskoleprovet.

    • Anton : Okej, då måste jag fråga varför jag måste göra högskoleprovet.
    • Anton : ST är då samma som specialist tjänstgöring och vad har en sån här i lön?
    • Mikael : Har olika uppgifter om löner undet ST-tjänst och vet ej vilka som är riktiga uppgifter. Rådet dig fråga studievägledare på läkarprogrammet. Tänk dock på att den som ännu inte är inne på läkarutbildningen, kommer först om ca8 år söka ST-tjänst och löner och priser kan ändras väldigt mycket på så lång tid.
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anton!

    Jag tänkte att jag kanske kan förklara varför det är "nästan ett måste" att göra Högskoleprovet när man söker till Läkarprogrammet på högskola/universitet.

    Läkarutbildningen är en mycket populär utbildning och har många sökande med höga betyg.

    Då kan det lättuppstå en situation att antal sökande med allra de högsta betygen är fler än antal utbildningsplatser och i så fall rangordnar man sökande utifrån resultatet av högskoleprovet och de som ej har ngt resultat av hp, ställs i så fall längst bak i "kön" i utbildningsplats. Hur ska man annars göra?

    Om du själv skulle göra antagning till läkarutbildningen och du t.ex. har totalt 60 utbildningsplatser och hälften av dem fördelas i HP-urvalsgruppen (på resultat av högskoleprovet) och andra halvan - i Betygsgruppen (konkurrens på gymnasiala betyg). Och så säger vi att det t.ex. finns 35 sökande som har 22.5 i meritvärde (dvs det högsta som man kan ha) men du har bara 30 platser för dem. Hur ska man i så fall göra? vem av de fem som ska vara utan plats?

    Då har man bestämt så att man i betygsgruppen rangordnar sökande utifrån deras resultat av högskoleprovet - och först kommer in de, som har 2.0 på högskoleprovet (högsta möjliga resultat) och sen de som har 1.9 och sedan de som har 1.8... och då tar man de 30 sökande in, som har högst på HP. I fall det är bara 22 personer som har ett giltigt resultat av högskoleprovet och det finns 30 platser, då kommer alla de som har HP-resultat in och sedan har man 8 lediga platser att fördela på 13 sökande som ej har resultat av HP. Då löser man ofta det genom att lotta ut platserna (då är det tur - eller otur som gäller).

    Alla Studievägledare på de Läkarutbildningar som finns i Sverige idag är överens om att det är bra att göra högskoleprovet, det ökar dina chanser att komma in (även om resultatet ej är väldigt högt). Det finns inga nackdelar i att ha gjort högskoleprovet (förutom att det kostar 450 kr och att du får spendera en hel lördag på att göra provet).

    Det är den förklaringen som jag kan ge dig på varför det är "nästan ett måste" att göra högskoleprovet när man söker till Läkarprogrammet.

    Du får hemskt gärna höra med Studievägledare på Läkarutbildningar och med Antagning.se.

    Om du får ett annat svar någonstans, hör av dig! Vi vill alltid lära oss mer och är beredda att ändra våra åsikter och våra svar, om nya fakta tillkommer. Situationen på arbets- och utbildnngsmarknaden är inte statisk utan förändras hela tiden och det som var sant igår kanske inte är det idag!

    Bästa hälsningar och Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare