Hugo

    Jag ska ha nationella prov i matte snart, fast jag redan har A i det ämnet. Jag undrar om jag måste göra det ändå även om det varken kan sänka eller höja mitt betyg.

    • Anna : Har läraren satt betyget innan det nationella provet och meddelat dig om att du, oavsett resultatet på NP kommer ha A?
    • :

      "i det ämnet" menade jag med terminbetyget i matte som ämnet, jag fick A i höstens betyg.

      Jag undrar faktiskt om att det är nödvändigt för mig att göra nationella prov även om det inte kommer att påverka mitt slutbetyg i matte.

      Jag tycker att jag har hört att nationella prov kan inte sänka betyg; A är den högsta i betyget, så kan det inte höjas.

      Min fråga: vad är syftet med nationella provet i matte för mig om det varken kan sänka eller höja mitt slutbetyg i matte? Kan jag inte skippa det provet?

    • Anna :

      Höstens betyg i årskurs 9 går inte in i slutbetyget från grundskolan. Det är betyg från vårterminen i årskurs 9 som går in i slutbetyget från grundskolan. Betyget från vårteminen kan bli annorlunda, bl.a mycket lägre än hösens betyg. Ni fortsätter ju läsa matte nu - lite svårare uppgifter än de ni hade under hösten. Vilket betyg du hade i höstas behöver inte vara samma som ditt betyg från våren. Om din skola bestämde att den inför NP i matte så gäller det alla elever och blir med det obligatoriskt att delta.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hugo,
    precis som jag svarade i en kommentar (se ovan) så är det inom ämnet Matematik så att betyget från VÅRTERMINEN I ÅRSKURS 9 som går in i Slutbetyget från grundskolan. Vad man hade för betyg innan dess kommer inte spela roll vid ansökan till gymnasiet.
    Vad gäller de nationella proven så gäller följande: om din skola bestämde att använda NP blir det obligatoriskt att delta. Men vad man får för betyg på NP behöver inte vara identiskt med vad betyget i ämnet blir; läraren kan sätta ett annorlunda betyg i ämnet än det betyget elever får på NP.
    Oavsett betyg, så tycker jag att göra ännu en "saltenta"/storskrivning är en bra erfarenhet. Det kommer du behöva göra både på gymnasiet och på en eftergymnasial utbildning (om du väljer läsa på eftergymnasial nivå) rätt så många gånger. Det är lite "speciellt" att göra en så kallad "saltenta" - man ska sitta i några timmar och "klämma ur sig" så mycket kunskap "på beställning" som möjligt. Man får också begränsad tid på sig - vilket kan vara stressande. Man måste också se till att man är i "god form" just den dagen som skrivning görs, vilket inte alltid är så lätt... Det är bra med så mycket träning i det som möjligt (inför framtida studier, menar jag).
    Vänligen
    ANNA SYV