Emilia
    Hej! Jag går ekonomiprogramet och tänker välja inriktning juridik vilket betyder att matematiken ej är obligatorisk i 3an. Jag ska göra individuella valet nu om 2 veckor och undrar om jag måste ha A i matematik 3b eller om det räcker med godkänt betyg för att få den extre meritpoängen som kursen ger! Mvh Emilia

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emilia,

    det räcker att få godkänt betyg dvs E betyg för att kunna få Meritpoäng, men eftersom betyg i kursen även räknas in i ditt Jämförelsetal "vinner" du på att få högre betyg än E; du höjer ditt meritvärde mer om du har högre betyg i de kurser som ger meritpoäng, än endast E.
    Men även E betyg i en kurs som ger meritpoäng är fördelaktigt att ha. Högre betyg ger ännu högre "vinst".

    Hälsningar

    peter