H

    Hej, jag försöker få en komvux examen för att kunna söka UJIK och förhoppningsvis bli antagen till juristprogrammet. Jag har 2250 godkända poäng men matte 2b inkluderas inte där. Är matte 2 obligatoriskt för att få en examen eller är det bara matte 1 som gäller? (just juristlinjen kräver de inte matte 2b)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej!
    du måste uppfylla kraven för examensbevis från komvux. Beroende på vilka övriga kurser som planeras ingå i ditt examensbevis och även vilket Tema ditt gymnasiearbete har, så kan matte 2 och t o m 3 vara obligatoriska kurser. Men matte 2 eller 3 får ingå med F (icke-godkänt betyg) i examensbevis. Du måste prata med SYV-en på komvux och få svar på om det just för dig är obligatoriskt att inkludera matte 2 (och kanske t o m 3) i examensbevis.
    Allmänt gäller: Matematik 1 måste ingå med godkänt betyg. Högre matte kurser - är det beroende på svar på frågan "Vilket gymnasieprogram som examensbevis är från"?

    • :

      Hej! Jag ska kontakta SYV. Jag gick ekonomi i gymnasiet innan och vet då att matte 2 och 3 är obligatoriskt. På komvux (hade många F) kunde jag dock byta ut många av dessa ekonomikurserna till annat. Har läst allt från biologi till kommunikation. Alltså både humanistiska och naturvetenskapliga kurser utan något tydligt tema. Kommer det påverka om jag får en examen eller inte?

    • Anna :

      Vi rekommenderar göra planering mot examensbevis tillsammans med SYV på komvux, för att ytterst blir det upp till personal på komvux (Rektor är övergripande ansvarig och kan i vissa fall fatta egna beslut om vilka kurser som får ingå i exam.bevis från komvux). På komvux är det friare än på gymnasiet, vad gäller vilka kurser som får ingå, men inte helt fritt. Om ditt examensbevis blir från "ekonomiprogrammet" då måste matte 2 ingå (men matte 3 behöver inte ingå - detta för att matte 3 är Inriktningskurs, som endast är obligatorisk på Inriktningen ekonomi, men på inriktningen juridik är matte 3 en valbar kurs).
      Om tema för ditt gymnasiearbete tillåter "tro" att det hör till Humanistiska eller ES/media programmet, då behöver man inte ha fler mattekurser än matte 1 (det går bra med matte 1a, eller 1b eller 1c). För att annars måste du göra om gymnasiearbete med temat som passar in på HU eller ES.
      Det är ändringar på gång: från 1 juli 2021 planeras införa mer frihet i vilka kurser som får ingå i examensbevis från komvux (jämfört med som det är nu). Frågan är då också om du kan dra ut på tiden och ta ut examensbevis efter 1 juli i år? Exakt hur ändring i reglerna kan påverka innehåll i just ditt examensbevis, kan jag tyvärr inte ge svar på. Det som kommer att gälla från 1 juli 2021 är bl.a följande: "Från och med den 1 juli 2021 införs en ny högskoleförberedande examen från komvux som i stället ska vara inriktad mot antingen samhällsvetenskap och humaniora eller naturvetenskap och teknik. Genom ändringen kan en examen samlas ihop av kurser från flera program".